Indiens regering kunne ikke hjælpe

2019/08/defaultmain.jpgAir India er på udkig efter alternativ finansiering, da den økonomisk pressede indiske regering de seneste seks måneder ikke har været i stand til at stille den lovede sikkerhed for de lån, man havde lovet flyselskabet.

Det var medvirkende til, at flyselskabets bestyrelse godkendte salget af fem Boeing 777-200LR til Etihad Airways formedelst 350 millioner dollar, men Air India skal bruge flere penge for at holde driften i gang.

Sidste år underskrev regeringen en turnaround plan for flyselskabet. Den indbefattede en kapitaludvidelse på 6,5 milliarder dollar over otte år. Air India har bedst Finansministeriet om bankgarantier for de nye lån, men det har regeringen altså været ude af stand til at stille til rådighed.

Air India har også søgt om finansiering til køb af yderligere tre Boeing 787 Dreamliners som erstatning for de Boeing 777, man har solgt. Brændstofforbruget på Boeing 777 er så højt, at det medvirker til, at deres brug ikke er lønsom.

Air India ventes at have 14 B787s til december og flyselskabet forventer, at det lavere brændstofforbrug kan gøre selskabets langruter rentable.

Indiens regering har underskud på sine budgetter og planerne om privatisering af Air India har ikke vundet genklang blandt eventuelle investorer.