IT-koks koster British Airways 100 millioner pund

I kølvandet på weekendens omfattende IT-nedbrud, hvor over 1.000 flyafgange blev ramt, bagage blev væk og passagerer strandede, kommer regningen til British Airways, og den er i omegnen af 100 millioner pund, skriver britiske The Guardian

Alle BA fly blev på jorden i Gatwick og Heathrow lørdag. IT-fejlen skyldes formentlig et strømnedbrud. Der er ikke tegn på cyberangreb, forklarer flyselskabet.

De mange penge stammer hovedsageligt fra erstatninger: Ifølge EU-lovgivningen er alle forsinkelser over tre timer af årsager, der er inden for flyselskabets kontrol, berettiget til erstatning. Og nedbruddet kan være i den kategori, skriver business.dk.

Timingen var meget uheldig, fordi mandag er helligdag for mange briter, som havde planlagt rejser op til fridagen.

Der er kommet kritik efter nedbruddet, hvor en del går på, at nedbruddet er en konsekvens af fyringer og outsourcing af IT-arbejdsopgaver.

Nedbruddet påvirker stadig British Airways. Bl.a. er kundeservice og hjemmeside ikke helt tilbage til normalstatus. Men det skulle være overstået i løbet af det næste par dage, forsikrer British Airways direktør Alex Cruz på YouTube.