Jet Time får sit første ATR-fly

ATR72-600FLYSELSKABER: Danske Jet Time forventer sidst på ugen af få den første af seks ATR72-600 som skal flyve for SAS – til at starte med fra SAS’ vinterprogram i Sverige. Søndag havde Jet Time fire fly i Tyrkiet for at hente strandede gæster fra Tyrkiet Eksperten.

”Flyfabrikken i Toulouse er i fuld gang med testflyvninger af vores nye fly – det første skulle gerne dukke op hos os sidst på ugen, og kort efter følger det andet. Begge indsættes fra SAS’ vinterprogram på regionalruter til Stockholm,” siger Jet Times adm. direktør, Klaus Ren, til standby.dk

Flyene bliver i SAS-bemaling, mens Jet Time-personalet har selskabets egne uniformer med ”små ændringer, tilpasset SAS’ stil.”

Jet Time får de øvrige fire bestilte ATR-fly den kommende vinter. Det har forkøbsret på yderligere to.

Selskabet har foreløbig ansat 40 nye piloter og kabinepersonale til de nye fly, men gennem vinteren skal der rekrutteres yderligere. Kommer Jet Time op på otte ATR-fly, vil det betyde ca. 150 nye arbejdspladser i selskabet med hovedkvarter i Kastrup.

ATR-flyene skal betjene flere af SAS’ føderuter. Jet Times ATR72-600 får plads til 70 passagerer plus en besætning på fire.

Flyene ejes af Nordic Aviation Capital med hovedkontor i Billund, verdens største ejer af regionale propel- og jetfly. NAC har fly udlejet til over 150 selskaber.

Jet Time har hidtil haft en enhedsflåde med B737’ere, B737-300 og B737-700. Dem har selskabet 14 af, hvortil kommer en B737-400 som er et rent fragtfly.

Over 30 pct. af Jet Times flyvninger er ACMI-flyvninger (Aircraft, Crew, Maintenance og Insurance, red). Det betyder at Jet Time stiller med fly og besætning, står for teknisk vedligehold og har forsikring for flyene. Kunden betaler bl.a. for catering, flybrændstof og landingsafgifter i lufthavne.

Siden Jet Time lettede første gang i 2006 har selskabet fløjet for 37 europæiske flyselskaber. Ud over ACMI-flyvningerne har Jet Time også fragtflyvninger samt særlige ad hoc-flyvninger, dem var der i søndags med kort varsel fire af til Tyrkiet for at hjemtage strandede gæster fra Tyrkiet Eksperten.

”Det er vigtigt med flere ben at stå på. Vores hovedområde er fortsat flyvninger for charterbureauer. Her mistede vi en del, da Egypten blev lukket i en periode,” siger Klaus Ren.

I sidste regnskabsår kom Jet Time for første gang over en omsætning på en milliard kr. og over 1 mio. passagerer.