Jet Time fortsætter tilpasning

Jørgen Holme blev sidste år ny adm. direktør for danske Jet Time.

LUFTFART: Det danske flyselskab har netop sagt farvel til det sidste af de fem B737-fragtfly – og den 2. september letter sidste ATR-flyvning. ”Herefter har vi kun B737-passagerfly – og fyldte ordrebøger,” siger den adm. direktør.

Med udfasningen af flere ældre fly samt af flyene fra de to tabsgivende forretningsområder, cargo og ATR, har Jet Time på ca. et år skilt sig af med over 15 fly.

Det er sket som led i den igangværende turn around, hvor selskabet skal tilbage til sin overskudsgivende kerneforretning: flyvninger for nordiske charterrejsebureauer samt ad hoc-charter og flyvning for andre selskaber, de såkaldte ACMI-flyvninger (Aircraft, Crew, Maintenance og Insurance).

Det betyder, at Jet Time stiller med fly og besætning, står for teknisk vedligehold og forsikring af flyene. Kunden betaler bl.a. catering, brændstof og landingsafgifter.

Enhedsflåde

Om Jet Times flyflåde i fremtiden, siger adm. direktør Jørgen Holme til standby.dk: ”Jet Time har i dag fem ATR72, og sidste flyvning med typen er 2. september. Tidligere i denne måned har vi afsluttet cargoflyvninger for det sidste af vores fem cargo-fly, B737-400.

Fremover vil vores flåde kun bestå af B737-passagerfly. I dag har vi fem Boeing B737-700 og tre ældre 737’ere. De tre ældre, classics, forlader flåden i oktober-november, hvor planen er at tilføje endnu en B737-700, så vi har seks af disse. Hertil kommer de to B737-800, vi opererer for TUIfly (det tidligere Star Tour, red) Nordics flyselskab.”

Ændringerne i flyflåden betyder, at Jet Time på kort tid går fra seks forskellige flyversioner til en enhedsflåde af B737-700/800, hvilket mindsker kompleksiteten.

Fuldt program

”Vi har fuldt program for denne sommersæson og er også fuldt booket op for næste vinterprogram,” siger Jørgen Holme og tilføjer: ”Alle medarbejderne i Jet Time har gjort et fantastisk arbejde i denne overgangsfase og organisationen har trods de store ændringer, med bl.a. den igangværende udfasning af cargo og ATR, leveret varen til alle vores partnere. Medarbejderstaben vil i slutningen af 2017 svare til den produktion og de kontrakter vi har og være et sted mellem 340-360 medarbejdere.”

Når nedskæringerne er overstået hos Jet Time har flyselskabet sagt farvel til knap 40 pct. af sine medarbejdere.

Jørgen Holme kom til sidste forår som ny adm. direktør -– gennem sidste sommer blev der arbejdet med økonomien i selskabets forretningsområder. Her stod det klart, at selskabet måtte gøre noget ved de to tabsgivende forretningsområder, cargo og ATR.

”For både Cargo og ATR blev udfaldet, at vi i samarbejde med vores partnere blev enige om at udfase vores samarbejde,” siger Jørgen Holme.

”Vores charterflyvninger med B737 for en række turoperatører vil fra efteråret udgøre over 80 pct. af vores produktion – resten er ad hoc og ACMI-flyvninger. På dette område har vi bl.a. fløjet i en periode for Norwegian ligesom vi f.eks. i denne tid flyver seks uger for Air Baltic,” siger Jet Time-direktøren.

Holder budgettet

Jet Time fik sidste regnskabsår et underskud på næsten 300 mio. kr.

”Vores transition går som planlagt med stor opbakning fra eksterne partnere, ejer og Jet Times medarbejdergrupper,” lyder det fra Jørgen Holme, der om økonomien i det nuværende regnskabsår siger: ”Som vi sagde i december sidste år, håber vi at nå tæt på et break even resultat i indeværende regnskabsår, der slutter til august. Vi har siden december sidste år ramt vores finansielle resultatprognoser – og det ser vi som tegn på, at vi er godt på vej til at mindske kompleksiteten og dermed få bedre kontrol over vores forretning. Ligeledes er det tegn på at vores initiativer i turn around planen begynder at få den ønskede effekt.”

Samlet forventer Jet Time i år ca. 420.000 charterpassagerer i Danmark, Sverige og Finland.