John Dueholm forlader snart SAS

Han er manden, der altid er parat til at løse en opgave og nå et tilfredsstillende resultat for sit firma. Men i reglen også et resultat, der imødekommer modparten. Derfor er han også populær hos de fleste fagforeninger i SAS.

Manden er John Dueholm (foto), vicepræsident på højeste niveau i SAS, lige efter koncernchefen.  Han har været 15 år i flyselskabet, i sidste omgang i ni år. En overgang op mod årsskiftet, lige efter var han fungerende koncernchef, og flere – blandt andet fagforeningsledere – foreslog ham som ny koncernchef efter Mats Jansson.

Det blev ikke fulgt op af SAS-formanden Frits Schur unde henvisningen til alder. Noget som Dueholm havde fuldt forståelse for og loyalt fulgte planen. Alderen kan han ikke løbe fra, og gør det heller ikke. I morgen bliver han 60, og dagen fejres i Danmark under helt private former.
Snart er det slut i SAS. Det siger han uden vemod.

”Jeg har påtaget mig at være brobygger mellem den afgående, Marts Jansson, og den ny præsident Rickard Gustafsson. Den opgave er meget snart afsluttet, og Rickard skal nu have mulighed for at sætte sit eget hold. Jeg synes, jeg forlader SAS i god form med mange gode resultater i bagagen,” siger John Dueholm til takeoff.dk.

Datoen er formentlig allerede bestemt, men den røbes ikke. Blot at det bliver i løbet af efteråret.

”Jeg har aldrig været i tvivl om, at vi i SAS ville komme igennem trængslerne, selv om det var hårdt undervejs. Det må det være, når vi de sidste to år har sagt farvel til 4.100 medarbejdere og sparet 7,8 mia. kr. Det er 95 procent af målet i Core SAS. Vi har sat nye standarder med nye præferencer.”

”Synes du helt ærligt, der går godt for SAS for tiden?”

”Ja, vi står på en god platform nu. Vi ser ud til at få plus på bundlinjen. Vi har fået priser for bedste bonusprogram. Vi er det præcise luftfartsselskab i Europa. Kundetilfredsheden er i top. For nylig har vi i samarbejde med Københavns Lufthavn fået endnu en pris for hurtig adgang til flyene. I den forbindelse kan jeg ikke nok fremhæve det gode samarbejde med lufthavnsledelsen i København. Vi har før været kritiske. Det er der bestemt ingen grund til mere.”

”Du tror på konsolidering. SAS er på vej med en eller flere. Men du viger altid tilbage, når du bliver spurgt om du tror SAS bliver solgt helt eller delvist. Hvorfor? ”

”Fordi det er og bliver en bestyrelses beslutning. Vi har skabt en platform, hvor SAS godt kan klare sig alene. Resten er ikke direktionens afgørelse.”

”Hvad venter du dig især noget af i nærmeste fremtid?”

”Forhandlingerne om en joint venture med Singapore Airlines. Måske når jeg at få resultatet med.”

”Hvad i alverden skal du få tiden til at gå med som pensionist?”

”Jeg vil udvide min horisont. Måske begynde at læse på Universitetet. Måske noget helt andet. Jeg vil også følge udviklingen i den globale verdens flydrift. Vi kommer til at se et samarbejde over hele kloden, som kun lige er startet, og som ingen havde drømt om.”

 

Skrevet af Ejvind Olesen