Jyderne er de bedste til service

Ejvind Olesen.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Nej, der fremgår ikke af en ny forkromet statistik fra YouGov ifølge hvilken restauranterne er på en letkøbt førsteplads, hvor kun 49 procent synes, at der ydes god service. Til gengæld holder min påstand. Prøv selv.

Af Ejvind Olesen 

Der er altid grund til at være glad for en førsteplads. Og det er direktør Katja K. Østergaard fra Horesta over YouGov’s statistik i Søndagsavisen om danskernes serviceydelse.

Her kommer restauranterne ind på en klar førsteplads med 49 procent, som mener, de får en god service. Det vil altså sige, at 51 procent ikke mener de får det.

”Vi var ikke ligefrem kendt for at yde god service,” siger Katja K. Østergaard og glæder sig til gengæld over fremgangen og understreger, at hotel- og restaurantbranchen har sat god service og uddannelse i fokus.

Der er jo immervæk også 51 procent at forbedre, men hvorfor skal man egentlig lære at yde god service? Kommer det ikke med opdragelse og skolen? Er det ikke noget man har i sig, og enten kan eller ikke kan? Ligesom at spille fodbold.

Jeg synes nok, at jeg har oplevet både god og dårlig service i et langt rejseliv både hjemme og ude. Og nu kommer jeg så med en vovelig påstand. ”Jyderne er langt bedre til at yde service end i København og på Sjælland. Uanset om det er på restaurant eller i forretning.

En grov generalisering. Jeg ved det godt. Men mange i min omgangskreds er af samme mening, selv om de bor i København og omegn.

Prøv engang at lade være med at betale drikkepenge og så test attituden hos den københavnske tjener eller på en jysk restaurant. Inderst inde tænker de begge to ”fedterøv”, men udadtil udstråler de noget helt forskelligt.

For nogle år siden var jeg med mellemrum på weekend i Herning. Jeg ved ikke rigtigt, hvordan hovedgaden ser ud i dag efter at flere centre er kommet til, men dengang var det simpelthen en fornøjelse at blive betjent i en forretning, hvad enten det var en boghandel, en slikbutik eller en modeforretning.

Jeg kan også i dag fortsat trække Grøften i Tivoli frem. Man sidder tæt og ikke altid lige bekvemt, og overtøj er der ikke plads til og akustikken er slem. Men tjenerne kender deres chef, og er der noget han er opmærksom på, så er det service til de mange stamgæster. Skulle de glemme det, bliver deres tid kort i Tivolis mest besøgte restaurant.

Og flyene da!. Skulle det være nødvendigt med smilekursus? Nej, har man fået job i kabinen, kan det godt være træls og slæbe af sted med taxfree varer og madbakker, men passagererne har brug et smil. Enten skal de på ferie, eller også på en anstrengende forretningsrejse.

Lad os nu tage fat på de andre 51 procent. Og der er altså forskel på jysk og sjællandsk service. Prøv det.

Lige for en ordens skyld. Jeg er født og opvokset i 17 år på Herning-kanten, og har nu boet 55 år i Hørsholm.

God weekend.