Jyllands vestkyst i fælles tysk markedsføring

VisitDenmarks markedschef I Tyskland, Lars Ramme Nielsen, på årets ITB-messe i Berlin med VisitDenmarks transportable feriehus.

For første gang bliver den danske vestkyst markedsført som en samlet feriedestination i Tyskland. “Die Dänische Nordsee” er et af de områder i Danmark, der tiltrækker flest turister.

Især for tyskerne er Vestkysten en turistmagnet. I 2012 stod “Die Dänische Nordsee” for cirka 8,2 millioner tyske overnatninger, hvilket svarer til to tredjedele af de samlede 12,5 millioner tyske overnatninger i hele Danmark.

Selv om Vestkysten er et attraktivt turistområde, mangler der nye turister. De senere år er antallet af tyske turister stagneret, og samtidig er størstedelen af de tyske turister ved Vestkysten gengangere. Derfor er de vestjyske turismeorganisationer gået sammen med VisitDenmark og lancerer i disse dage en ny kampagne, der skal tiltrække flere nye tyske turister.

”De tyske turister ved Vestkysten kommer igen år efter år, og der har været tendens til, at vi har taget vores gæster for givet. Dermed er vi gået glip af et stort vækstpotentiale,” siger turistchef Colin Seymour, Destination Sydvestjylland.

De fem vestjyske turismeorganisationer har slået sig sammen i erkendelse af, at det er lettere at slå igennem på det tyske marked sammen end hver for sig. Det er første gang, at alle organisationerne langs Vestkysten – fra Tønder til Skagen – går sammen i et markedsføringssamarbejde.

”Turisterne er blevet mere mobile. De rejser efter oplevelser og bliver ikke samme sted hele ferien. Vi er derfor gået sammen om at fortælle tyskerne om alt det, den smykke danske vestkyst kan byde på,” siger turistdirektør Lykke Nielsen Høj, Destination Ringkøbing Fjord.

At sætte skub på markedsføringen af “Die Dänische Nordsee” giver god mening. Analyser fra VisitDenmark viser, at det generelle kendskab til Danmark som feriedestination er lavt i Tyskland, mens “Nordsee” er et kendt varemærke og opfattes af mange tyskere som et attraktivt feriemål.

”Nordsee er et fantastisk varemærke, som hvert år tiltrækker mange tyskere til Vestkysten, men vi kan få mange flere. De senere år har tyske kystdestinationer oplevet en markant stigning af tyske gæster, og det er nogle af dem, vi vil ramme med vores nye markedsføring”, siger VisitDenmarks markedschef i Tyskland, Lars Ramme Nielsen.

Et centralt element i kampagnen er et magasin, som præsenterer den danske vestkyst med den særlige danske feriehusferie, det danske køkken og store udbud af oplevelser. Destinationerne langs Vestkysten har samtidig lejlighed til at differentiere sig fra hinanden og fortælle om netop deres unikke særpræg.

Magasinet har et oplag på 500.000 og distribueres bl.a. som indstik i Die Zeit, Der Spiegel, Schöner Wohnung, Sehnsucht Deutschland og Allergie Konkret (det tyske svar på Astma- og Allergiforbundets medlemsblad).

Kampagnen ”Die Dänische Nordsee” består desuden af en online kampagne, aktiviteter via VisitDenmarks medier (nyhedsbreve, Facebook mv.), en fælles hjemmeside og presseaktiviteter for tyske medier.

Partnere i kampagnen er ud over VisitDenmark Destination Sydvestjylland, Destination Ringkøbing Fjord, VisitHolstebro, Lemvig Turistforening, VisitNordjylland: Destination Thy, Destination Jammerbugten og Toppen af Danmark samt feriehusudlejere DanCenter, Danibo, Esmarch, Feriering, Feriepartner Hvide Sande og Dansommer.

I alt bruger de tyske turister ved Veskysten over 4,1 milliarder kroner til overnatning, shopping, attraktioner mv. 95% har været i Danmark før.