København mister rute til verdens største lufthavn

Københavns Lufthavn har i dag 25 oversøiske ruter, men mister nu og i midten af september de to Delta Air Lines-ruter til Atlanta og New Yorks JFK-lufthavn.
Til gengæld åbner Thai Airways 11. november halvårlig rute til Phuket med B747.

 

Ca. 12 pct. af Københavns Lufthavns passagerer flyver med langruterne, ca. 1/3 fra lufthavnens ”lokalområde,” resten fra andre lufthavne. Lufthavnen havde i fjor år 21,5 mio. passagerer.

 

Delta Air Lines genåbnede i 2006 mellem København og Atlanta, hvilket selskabet også gjorde fra 1991 til 1998.

 

SAS genåbner 1. marts næste år ny rute til Shanghai fra København med fem ugentlige afgange. Mens SAS i seneste vinterprogram ikke fløj dagligt til Chicago, Tokyo og Washington DC, får de tre ruter fra vinterprogrammet til oktober daglige fly fra København.

 
Ca. 75 pct. af SAS’ to mio. årlige passagerer på langruterne flyver til og fra København; 20 pct. bruger SAS’ langruter fra Stockholm, mens Oslo giver 5 pct. af langrutepassagererne.

 

Københavns Lufthavn har i år fået nye langruter med Gulf Air fra Bahrain og Emirates fra Dubai.

 

Delta flyver få måneder i år mellem København og dets hovedlufthavn, Atlanta, verdens største lufthavn – igen målt i passagerer. Ligeledes lukker Delta 11. september lukker mellem København og New Yorks JFK-lufthavn.

 
12 pct. af Københavns Lufthavns passagerer flyver med langruter, ca. 1/3 kommer fra lufthavnens ”lokalområde,” resten flyver ind til København fra andre lufthavne. Lufthavnen havde sidste år 21,5 mio. passagerer.

 

 

Skrevet af Henrik Baumgarten