København tjener på jazz’en

Med et publikumstal på over en kvart million er Copenhagen Jazz Festival med sine godt 1.000 koncerter på Københavns kanaler, pladser og spillesteder en stor forretning, viser analysen fra Wonderful Copenhagen.

 

Den estimerer, at festivalen gav en omsætning på 46,9 millioner kroner til hovedstaden. Omsætningen stammer fra de 37% af publikum, der kom rejsende til København til festivalen  og heraf kommer de 9% fra udlandet og 27% fra resten af Danmark. De 46,9 millioner svarer til 61 fuldtidsstillinger i et helt år.

 

De lokale er loyale og engagerede deltagere i festivalen og en stor del planlægger sommeren efter festivalen. Det lokale publikums forbrug anslås til ca. 30 millioner kroner.

 

I analysen svarer 74%, at de gerne ser flere lignende arrangementer i København. Og netop Copenhagen Jazz Festival er med på programmet i vinterfestivalen Wondercool, hvor syv af Københavns festivaler går sammen med Wonderful Copenhagen om at skabe liv og oplevelser i februar.

 

”Vi kan med stolthed notere, at hele 93% af publikum er tilfredse med vores festival, og at 96% oplever, at der er en god stemning under Copenhagen Jazz Festival. Vi scorer samtidig højt i analysen på kvalitet og planlægning,” siger Signe Lopdrup, festivalleder hos Copenhagen Jazz Festival.

 

Tilfredsheden betyder, at mange kommer igen. 54% af publikum har deltaget i festivalen fem eller flere gange. Også når det kommer til aldersfordelingen, har favner festivalen bredt. Aldersmæssigt fordeler publikum sig ligeligt. 35% er under 35 år, 35% er mellem 35 og 55 år og 30% er 56 år eller derover.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.