LUFTFART: Flyver Air Berlin ikke videre efter sidste uges kontrollerede betalingsstandsning, vil andre flyselskaber kæmpe om de 25 mio. rejsende, der i år skulle med Tysklands næststørste flyselskab. Air Berlin har i år over en mio. flysæder til Danmark og Sverige.
Fremtiden er uvis for Oneworld-medlemmet Air Berlin, der sidste uge gik i betalingsstandsning efter Etihad Airways fra Abu Dhabi, der har 29 pct. af aktierne, smækkede kassen i som følge af fortsatte milliardtab i Tysklands næststørste flyselskab.
Forhandlinger er i gang om fremtiden for Air Berlin, der i år forventer ca. 25 mio. passagerer. Den tyske regering har givet lån på 150 mio. euro, så Air Berlin kan holde sig flyvende de næste tre måneder, mens dets skæbne afgøres.
Fra januar til juli i år havde Air Berlin-gruppen 13,8 mio. passagerer, 16 pct. færre end samme tid sidste år, skriver hjemmesiden anna.aero, der regner Air Berlin som det tredjestørste tyske flyselskab efter Lufthansa og Lufthansa-ejede Eurowings.
I dette års sommerprogram – fra sidst i marts til sidst i oktober – har Air Berlin 9,2 mio. sæder i modsætning til Lufthansas 31,8 mio. og Eurowings 11,9 mio.
Air Berlin har 800.000 sæder mellem Tyskland og Italien, en nedgang på 19 pct., mens USA som tredjestørste marked for Air Berlin har set stigning på 46 pct. i forhold til trafikprogrammet sidste sommer.
Nr. fire og fem i år er Østrig og Schweiz, Sverige er nr. seks med 360.000 sæder i sommersæsonen til og fra Tyskland, mens Danmark på 7.-pladsen har 220.000 Air Berlin-sæder i perioden.
Air Berlin har i år haft størst stigning på sine USA-ruter, hvor kapaciteten er steget de nævnte 46 pct. i forhold til sidste sommerprogram, senest har man fra Berlin åbnet på San Francisco. Sidste år havde Air Berlin over en mio. rejsende fra Berlin og Düsseldorf til USA. I år har Air Berlin 12 destinationer i USA.