Kate klarer køen

Foto: Sita

Er check-in køerne i lufthavnen ved at blive for lange, rykker Kate ud. Hun finder selv vej og ved, hvornår det er tid til at tanke strøm, boardingpas og bagage tags.

Kate er en robot, og hun er specialist på sit felt. Hun havde i sidste uge sin debut på dette års Air Transport IT Summit i Bruxelles, hvor hun blev præsenteret for branchen.

Bag robotten står Sita, der er 100 pct. ejet af mere end 400 virksomheder indenfor luftfart, der leverer løsninger indenfor kommunikations- og informationsteknologi til luftfartsindustrien.

Kate skal hjælpe med at forkorte ventetiden ved check-in i lufthavne. På baggrund af forskellige datakilder og FlightInfo API kan robotten kalkulere, hvor der kan være brug for ekstra hjælp i lufthavnen, og den kan yderligere selv finde vej gennem lufthavnen vha. wifi og GPS-teknologi.

Den kan desuden aflæse omgivelserne for at undgå sammenstød med mennesker og forhindringer.

Større fleksibilitet
“Perioder med spidsbelastning er en udfordring for mange luftfartsselskaber og lufthavne, og vi har fået henvendelser fra mange kunder for at finde en løsning, der let kan sættes ind, når der er behov. Kate bygger på Sita’s succesfulde AirportConnect Open platform og vores tidligere arbejde med robotteknik giver operatører langt større fleksibilitet,” udtaler Renaud Irminger, der er direktør for Sita Lab.

Kate returnerer også selv tilbage til opladningsstationen, når hun er ved at løbe tør for strøm, og når boardingpas og bagage tags er ved at slippe op.

Robotten kan især være velegnet i forbindelse med forsinkelser og aflysninger, hvor passagerer f.eks. skal ombookes.

Se en præsentation af Kate: