Kina en guldgrube for piloter

csm_Airbus-QUINGDAO_4-10-2014_b0f6e2a975I Kina er der lyse udsigter for hastig udvikling af flytrafikken på baggrund af øget velstand. Antallet af flyselskaber er steget med 28% på fem år. Men udbuddet af piloter kan ikke følge med.

Det har fået de kinesiske flyselskaber til at vende sig mod udlandet for at rekruttere – og man lokker med fede lønninger, skriver di.se.

Da mange af selskaberne er nystartede er deres navne ofte ukendte og derfor tvinges man til at tilbyde høje lønninger til udenlandske piloter. Ifølge Bloomberg News ligger lønningerne 50% over, hvad en erfaren pilot i Delta Air Lines tjener.

En tidligere pilot hos United Airlines oplyser til Bloomberg, at han fik tilbudt 318.000 dollars, svarende til godt to millioner kroner, i årsløn af flyselskabet Qingdao Airlines. Sichuan Airlines tilbyder omkring 302.000 dollars i løn.

Gunnar Mandahl fra Svensk Pilotförening og kaptajn i SAS, siger, at kinesiske flyselskaber også er ude efter SAS-piloter. Foreningen opfordrer dog til, at interesserede analyserer ansættelsesvilkårene omhyggeligt, for eksempel med hensyn til forsikringsdækning, pensionsordninger, sygeforsikring mv. som herhjemme normalt er med i overenskomsterne.

”Kinesiske flyselskaber søger først og fremmest udenlandske kaptajner med erfaring til sine fly, da man har bedre tilgang af kinesiske styrmænd”, siger han.