Klar til næste etape af Odense Letbane

Entreprenørfirmaet Barslund A/S skal anlægge nye byrum omkring letbanen mellem Idrætsparken og Vesterbro. Det er den næstsidste af i alt syv anlægsentrepriser, som Odense Letbane P/S udbyder.

Opgaven går ud på at anlægge nye veje, cykelstier, fortove og pladser. Anlægsarbejdet skal skabe plads til letbanen, så Odense Letbanes entreprenør på sporarbejdet, spanske Comsa S.A.U., kan lægge skinner, bygge stationer og etablere strøm samt tekniske systemer til letbanen.

Barslund vandt kontrakten i et udbud, hvor yderligere tre danske entreprenørvirksomheder deltog. Vinderbuddet lød på knap 38,6 millioner kroner. Det er en måned siden, Odense Letbane og Barslund sidst skrev kontrakt om strækningen Vestre og Østre Stationsvej. Det bliver altså Barslund, der skal udvide kryds, anlægge nye pladser og ombygge vejforløb på hele strækningen mellem Odense Idrætspark og Odense Banegård Center.

Det aktuelle arbejde begynder på Middelfartvej ved udgangen af januar. På denne del af strækningen skal der blandt andet ombygges tre kryds ved Stadionvej, Christmas Møllers Vej og Grønløkkevej. Senere fortsætter anlægsarbejdet på Stadionvej, den sydlige del af Højstrupvej samt på Vesterbro.

I starten af 2019 bliver parkeringspladsen ved Højstrupvej og Møllemarksvej anlagt, og arbejdet på denne del af strækningen afsluttes med den nye forplads ved Odense Idrætspark.

Ud over Barslund A/S har også Arkil A/S og M.J. Eriksson A/S i løbet af 2017 vundet kontrakter på letbanens anlægsarbejde. Alle udbud er inden for Odense Letbanes budgetterede prisramme.

Det sidste anlægsudbud på strækningen Albanigade til Benediktsgade afgøres i første kvartal 2018.

Relaterede artikler:

Odense bygger eventyrmuseum

Endelig kører Aarhus Letbane med passagerer

Letbane i hovedstadsområdet får grønt lys

x

Læs Også

Signalsystem syv år forsinket udløser milliardregning

Banedanmark skal bruge syv år ekstra på at installere de nye signalsystemer på de danske togstrækninger, fremgik det onsdag, da transportminister Ole Birk Olesen præsenterede ændringerne i milliardprojektet.

Risiko for endnu dyrere tog-signaler

Endnu flere forsinkelser og ekstraregninger truer togsignalerne, hvis den komplicerede indbygning af signalcomputere i IC3-tog skulle mislykkes. Der kan komme en ekstra milliard kroner og yderligere forsinkelser oven i projektet.

Sidste direkte tog mellem København og Ystad

TURISME: Som led i Færgeforliget fra 2014 stopper DSB fra lørdag den 9. december sin rute fra København til Ystad, den svenske færgeby hvorfra der sejles til Bornholm. Fremover skal togrejsende skifte i Malmø.

Femern-projektet får knap en milliard i EU-støtte

Den danske jernbaneudvidelse fra Ringsted til Femern har fået bevilget 920 millioner kroner i støtte fra EU-kommissionen.

Alvorlig togkollision i Tyskland

Et passagertog og et godstog kolliderede ved banegården Meerbusch-Osterath i Tyskland nær Düsseldorf. Tre passagerer er ifølge det lokale brandvæsen, Feuerwehr Meerbusch, kommet alvorligt til skade, mens knap 50 har fået mindre skader.

Højhastighedstog forsinket ved premieren

Det nye højhastighedstog mellem Berlin og München blev ramt af tekniske problemer allerede ved premierekørslen.