Klar til næste etape af Odense Letbane

Entreprenørfirmaet Barslund A/S skal anlægge nye byrum omkring letbanen mellem Idrætsparken og Vesterbro. Det er den næstsidste af i alt syv anlægsentrepriser, som Odense Letbane P/S udbyder.

Opgaven går ud på at anlægge nye veje, cykelstier, fortove og pladser. Anlægsarbejdet skal skabe plads til letbanen, så Odense Letbanes entreprenør på sporarbejdet, spanske Comsa S.A.U., kan lægge skinner, bygge stationer og etablere strøm samt tekniske systemer til letbanen.

Barslund vandt kontrakten i et udbud, hvor yderligere tre danske entreprenørvirksomheder deltog. Vinderbuddet lød på knap 38,6 millioner kroner. Det er en måned siden, Odense Letbane og Barslund sidst skrev kontrakt om strækningen Vestre og Østre Stationsvej. Det bliver altså Barslund, der skal udvide kryds, anlægge nye pladser og ombygge vejforløb på hele strækningen mellem Odense Idrætspark og Odense Banegård Center.

Det aktuelle arbejde begynder på Middelfartvej ved udgangen af januar. På denne del af strækningen skal der blandt andet ombygges tre kryds ved Stadionvej, Christmas Møllers Vej og Grønløkkevej. Senere fortsætter anlægsarbejdet på Stadionvej, den sydlige del af Højstrupvej samt på Vesterbro.

I starten af 2019 bliver parkeringspladsen ved Højstrupvej og Møllemarksvej anlagt, og arbejdet på denne del af strækningen afsluttes med den nye forplads ved Odense Idrætspark.

Ud over Barslund A/S har også Arkil A/S og M.J. Eriksson A/S i løbet af 2017 vundet kontrakter på letbanens anlægsarbejde. Alle udbud er inden for Odense Letbanes budgetterede prisramme.

Det sidste anlægsudbud på strækningen Albanigade til Benediktsgade afgøres i første kvartal 2018.

Relaterede artikler:

Odense bygger eventyrmuseum

Endelig kører Aarhus Letbane med passagerer

Letbane i hovedstadsområdet får grønt lys

x

Læs Også

Milliardinvestering i Københavns Metro

Der er lyse udsigter for Metroen i København, men der er ikke plads til flere passagerer, så der skal investeres milliarder.

Trecifret millionoverskud for DSB

DSB havde i 2017 et resultat før skat på 274 millioner kroner og udbetaler udbytte på 106 millioner.

Fortsat stabilt resultat for SJ

Den fortsat positive rejseudvikling betyder, at SJ – Sveriges modstykke til DSB – i 2017 kunne notere en ny rekord.

Togrejse deluxe på tværs af Det sydlige Afrika

Fra juli 2019 åbner verdens mest luksuriøse tog en ny rute, der fører passagererne på tværs af Det sydlige Afrika.

Skånetrafiken overtager ansvaret for Malmö – København

Aftalen om, at Skånetrafiken overtager det operative ansvar for trafikken med Öresundståg til København og den nye endestation Østerport i december 2021, er godkendt i en aftale mellem den danske regering, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.

Stor efterspørgsel efter toget hjem til jul

Der er stadig plads på togene de store julerejsedage den 22. og 23. december. Men især på strækninger mellem København og Struer, Sønderborg eller Frederikshavn er flere afgange næsten udsolgt.