KLM sælger mere i Jylland end i København

Fra receptionen ved Air Frances 80 års jubilæum, fra venstre den nye chef for Danmark, Guillaume Glass, Charlotte Paulsson fra selskabets marketingafdeling i Stockholm, samt Kirsten Kromann-Larsen og Jens Vestergaard fra salgsafdelingen i København.

Fra receptionen ved Air Frances 80 års jubilæum, fra venstre den nye chef for Danmark, Guillaume Glass, Charlotte Paulsson fra selskabets marketingafdeling i Stockholm, samt Kirsten Kromann-Larsen og Jens Vestergaard fra salgsafdelingen i København.

FLYSELSKABER: 80 års jubilaren Air France reducerer i vinterprogrammet betjeningen af København med et fly om dagen – til gengæld har søsterselskab KLM nu 60 pct. af sin danske omsætning på ruterne til Billund og Aalborg.

Air France fejrede i går 80 års jubilæum ved sammenkomst i København for 100 af de største kunder blandt rejsebureauer og firmakunder. Det skete ved reception på Hotel Nimb i Tivoli.

Her sagde Air France-KLM’s nye landechef i Danmark, 34-årige Guillaume Glass, til standby.dk, at Air France fra vinterkøreplanen mister en af sine fem flyvninger på hverdage mellem København og Paris – til gengæld indsættes større Airbus-fly, så antallet af sæder forbliver uændret.

Air France måtte tidligere i år gå fra tre til en daglig flyvning mellem Paris og Billund Lufthavn – til gengæld er flyet dobbelt så stort. Omvendt vender selskabets lavprisselskab, Hop, fra juli til september tilbage til Københavns Lufthavn med tre fly om ugen fra Marseille.

”Væksten går fint for os, vi forventer næste år en stigning på 5-10 pct. fra Danmark,” noterede Guillaume Glass.

Og at Air France og KLM vokser fint i Danmark, kunne salgschef Jens Vestergaard skrive under på.

”Alene KLM har på hverdage seks fly mellem Amsterdam og København, samt fem fly fra Amsterdam til Billund og tre til Aalborg. Det jyske marked har taget så godt imod vores ruter, at 60 pct. af vores omsætning i Danmark nu kommer fra de jyske ruter. Vi er ydmyge overfor dette flotte resultat og lytter til vores kunder,” sagde Jens Vestergaard.

Air France og KLM har på årsbasis ca. en kvart mio. passagerer på ruter til og fra Jylland. Foreløbig har KLM 14 nordiske føderuter til Amsterdam.

Guillaume Glass sagde også, at Air France er glad for, at det endnu ikke har B787 ”Dreamliner” i sin flåde – flytypen er stadig plaget af en række børnesygdomme.

”Men sådan var det også, da vi fik Airbus A380’erne – det var en meget udfordrende periode,” sagde Guillaume Glass, der med sit chefjob i Danmark har fået sin første stationering i udlandet.