Københavns Kommune og partnere står for 40 mio. kr. til MGP

Overborgmester Frank Jensen.

Overborgmester Frank Jensen.

EVENT: Der er næppe tvivl om, at Danmarks Radio forsøger at gøre Melodi Grand Prix i København udgiftsneutral og har fået tilbudt gode sponsorbeløb fra alle ansøgere til arrangementet.

Det er formentlig ikke spørgsmål om tilbud for at få MGP arrangementet, der betød at valget faldt på København. Efter hvad standby.dk erfarer, var Herning som den første ude med et tilbud på 10 mio. kr., som senere menes betydeligt forhøjet.

Nu viser det sig, at Københavns Kommune har lovet 40 mio. kr. i sponsorater, hvilket er bekræftet af overborgmester Frank Jensen. Det er der ikke noget odiøst i for at få store arrangementer til ens område.

Københavns Kommune betaler selv 14 mio. kr., Region Hovedstaden 10 mio. kr., Refshaleøens ejendomsselskab 5 mio. kr. og Wonderful Copenhagen 4 mio. kr. Resten kommer ind via eksterne sponsorer.

Der er til gengæld næppe tvivl om, at hotelkapaciteten har spillet en rolle. I København er der 20.000 hotelværelser, mens Herning allerede har været ude og reserve hotelplads så langt væk som på alle hoteller i Aarhus, ca. 100 km. fra Herning.