Lufthavnen har ikke loungeplads til de rejsende på de stadig større passagerfly – derfor skal der nu bruges over 100 millioner kroner på tre nye store lounger for enden af Finger C.
Københavns Lufthavn tiltrækker stadig flere langruter, ligesom flere flyselskaber indsætter stadig større fly – største passagerfly på lufthavnen er i øjeblikket Emirates Boeing 777-300ER med 426 sæder. Men gaterne i Finger C, hvorfra langruterne typisk afgår, har slet ikke plads til så mange passagerer. Derfor er der meget fyldt på fingerens gangareal, når de store fly har boarding.
For at afhjælpe det problem vil Københavns Lufthavn snart bygge tre nye store lounger i forlængelse af Finger C, erfarer takeoff.dk – udbygningen begynder næste år og vil være klar i 2015. Prisen bliver mindst 100 millioner kroner og takeoff.dk har hørt et tal på 190 millioner kroner for de tre nye superlounger.
Lufthavnen fik i fredags sin nyeste langrute, da Norwegian begyndte at flyve to gange om ugen til Fort Lauderdale i Florida. Norwegians Dreamliner på ruten har plads til 291 passagerer.
Tidligere i år øgede Singapore Airlines fra tre til fem ugentlige fly på Københavns Lufthavn ligesom Emirates har indsat større fly og Thai Airways flere afgange. I april startede SAS på San Francisco.
Sidste år udgjorde interkontinentale passagerer 10,2% af trafikken i Københavns Lufthavn – i årets første ni måneder er antallet af langrutepassagerer vokset 5,3%. Holder den vækst året ud, ender lufthavnen tæt på 2,5 millioner interkontinentale passagerer.
Men de stadig flere langrutepassagerer kommer ikke, uden lufthavnen har mange føderuter fra andre europæiske lufthavne. De seneste tal fra Flight Global siger, at Københavns Lufthavn har ruter fra 98 europæiske lufthavne.