Københavns cykelbroer giver store gevinster

I Hovedstaden giver cykelbroerne større samfundsøkonomisk gevinst end motorveje og sikrer samtidig reducerede CO2-udslip, viser nye tal fra Københavns Kommune. 

Sedan 2014 har København fået ti nye cykelbroer. I alt krydses de 120.000 gange dagligt, og tidsgevinsten for cyklisterne gavner både samfundsøkonomien og miljøet. Den reducerede rejsetid betyder også, at flere vælger cyklen i stedet for bilen.

For den bilfrie Bryggebroen i Sydhavnen har den samfundsøkonomiske besparelse i form af tidsbesparelser allerede oversteget omkostningerne til byggeriet af broen i 2006 og den nærliggende Cykelslangen har en samfundsøkonomisk udbytte på 9%. Det kan sammenlignes med udbyttet for udvidelsen af motorvejen langs Ring 3 og Metro Cityringen som forventes at ligge på 2,8% respektive 3,1%.

Cykelbroernes positive effekt for miljøet slås også fast i de nye tal. Cykelslangen sparer København 1.400 kilometer bilkørsel pr døgn, hvilket svarer til udslip på 87 ton CO2 årligt. Rejsetid er et af de vigtigste aspekter for valg af transportmiddel, og tallene for broen viser en daglig tidsgevinst på 380 timer for alle, der krydser broen.

Der planlægges tre nye broer over havnen, og i budgettet for 2018 er der penge til at undersøge muligheden for nye broer over S-togsnettet. Nye gang- og cykelbroer ventes åbnet ved Langebro, Folehaven og Artillerivej i 2018, 2019 og 2020, skriver News Øresund.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.