Københavns Lufthavn vil fjerne taxier fra villaveje

Taxi depot ved Københavns Lufthavn.

LUFTFART: For mange taxier holder på villaveje, mens de venter på ture fra Københavns Lufthavn. Det skal der ryddes op i. I går begyndte lufthavnen at bygge større taxi-depot ved Terminal 3, der skal give plads til flere taxier.

Naboer til lufthavnen oplever, at mange taxier tager ophold i boligkvarterer tæt på lufthavnen. Det problem har Københavns Lufthavn arbejdet med Tårnby Kommune og taxiselskaberne om at få løst. Første vigtige skridt bliver byggeriet af et nyt og større taxidepot ved lufthavnens terminal 3.

Tårnbys borgmester, Henrik Zimino, ser frem til at få løst borgernes problemer med de mange taxier:

“Taxierne skal væk fra villaveje og boligkvarterer, hvor de skaber store problemer. Det er ikke i orden at taxier, der holder i tomgang med lyset tændt, skal gøre livet surt for borgerne. Derfor har Tårnby Kommune presset på for en løsning. Så vi er glade for, at Københavns Lufthavn nu bygger et større taxi-depot og udvikler et mere nabovenligt system,” siger borgmesteren.

Det nye taxidepot får plads til 140 taxier, der kan vente på at blive kaldt frem til opsamling af kunder ved Terminal 3. Der toges første spadestik til byggeriet i går, og anlægget står færdigt om seks uger.

“Formålet med det nye depot er at få taxierne væk fra de lokale villaveje, men det nye depot vil også give en bedre trafikafvikling tæt på lufthavnen til glæde for taxichauffører, naboer og rejsende,” siger lufthavnens passagerchef, Thomas Hoff Anderson.

Ud over at bygge et større depot og skabe plads til flere taxier i lufthavnen, starter Københavns Lufthavn også udviklingen af nyt IT-system, som integreres med det nuværende Taxi Management System.

Nabovenlig opførsel belønnes

Det nye system skal sikre, at taxier, der tager ophold i Tårnby Kommune, slet ikke får ture i lufthavnen. Systemet udvikles i samarbejde med taxiselskaberne og software-virksomheden Payvend, som har erfaring med at udvikle intelligent styring af taxi- og bustrafik i lufthavne.

“Det skal kunne betale sig for taxichaufførerne at køre direkte til lufthavnen i stedet for at tage ophold i boligområderne omkring lufthavnen. Derfor skal det kommende system udelukke taxier, der parkerer omkring lufthavnen uden kunder, så de i fremtiden slet ikke får ture fra lufthavnen,” siger Thomas Hoff Anderson.

Taxiselskaberne bakker op

Mens Københavns Lufthavn i går tog første spadestik til det nye taxidepot, har de københavnske taxiselskaber allerede igangsat initiativer, der skal hjælpe med at få taxierne væk fra villavejene i Tårnby Kommune. Selskaberne har justeret zone-inddelinger og optimeret styringen af taxiflåden, så færre taxier venter uden for lufthavnens område.

Carsten Aastrup, adm. Direktør i DanTaxi 4×48: “I Dantaxi 4×48 har vi siden indførelsen af Taxi Management Systemet været optaget af at mindske problemerne med taxier på villavejene. Vi har ændret vores zone-inddelinger og optimeret styringen af vores taxiflåde.”

Også hos Taxi 4×27 (Amager-Øbro) bakker adm. direktør Thomas Petersen op: “Vi har reageret på naboernes henvendelser og tilpasset vores systemer. Derudover er vi glade for, at Københavns Lufthavn bygger et større taxidepot. Med det nye system finder vi løsning på en række problemer, vores chauffører længe har peget på.”​