Københavns Lufthavn mister ruteudviklere

Teamet fra Københavns Lufthavn modtager deres pris i Durban i september sidste år. Fra venstre Tina Bendix (delvist skjult), Majid Khan, Ole Wieth Christensen, Katja Jung Rasmussen, Oliver V. Wormslev Petersen, Annika Liljenberg, Simon Nathan og Ulv Elbirk.

Teamet fra Københavns Lufthavn modtager deres pris i Durban i september sidste år. Fra venstre Tina Bendix (delvist skjult), Majid Khan, Ole Wieth Christensen, Katja Jung Rasmussen, Oliver V. Wormslev Petersen, Annika Liljenberg, Simon Nathan og Ulv Elbirk.

LUFTFART: På et under et år har Københavns Lufthavns afdeling for ruteudvikling mistet ansatte med i alt 70 års erfaring. Senest har afdelingens souschef fået topjob i konkurrerende lufthavn. Også veteran er netop stoppet.

Københavns Lufthavns afdeling for ruteudvikling, Airline Sales & Route Development, har netop mistet endnu to profiler, erfarer standby.dk. Dermed fortsætter medarbejderflugten fra afdelingen – den startede indirekte i oktober sidste år, da lufthavnen overraskende fyrede afdelingens vellidte leder gennem ti år, Ole Wieth Christensen.

Senest har endnu to af afdelingens anerkendte profiler fået nye job – de afleverede samme dag i sommer deres opsigelser til Københavns Lufthavn.

Ulv Elbirk, der var souschef i afdelingen og havde ni års erfaring i Københavns Lufthavn med ruteudvikling, har nu topjob indenfor ruteudvikling hos Avinor, der driver en række norske lufthavne, herunder hovedlufthavnen i Oslo. I sit nye job er han ansvarlig for det asiatiske marked. Ulv Elbirk var en af Københavns Lufthavns mest erfarne ruteudviklere.

Også Hasse Jørgensen med 20 års erfaring fra Københavns Lufthavn har opsagt sit job som business development manager – han har fået job på International Air Transport Associations hovedkvarter i Montreal.

Tidligere i år stoppede Majid Khan, der havde fem års erfaring med ruteudvikling i Københavns Lufthavn for at blive senior director of traffic development, også hos norske Avinor. Ligeledes opsagde Katja Jung Rasmussen fra samme afdeling i år sin stilling i Københavns Lufthavn.

I september sidste år gik det ellers rigtig godt for ruteudviklerne i Københavns Lufthavn. På luftfartskonferencen World Routes i sydafrikanske Durban hjemtog Ole Wieth Christensen og hans team for anden gang på tre år prisen som verdens bedste lufthavn til ruteudvikling i kategorien ”lufthavne mellem 20 og 50 mio. årlige passagerer.” Flyselskaberne stemmer om prismodtagerne.

Den aften i Durban modtog Ole Wieth Christensen med syv kolleger prisen. Siden har fire af dem forladt afdelingen.

Ole Wieth Christensen blev som nævnt fyret. Han blev i juni i år direktør for interkontinental ruteudvikling hos Swedavia, der driver de svenske lufthavne, herunder hovedlufthavnen, Arlanda.

Bag fyringen af Ole Wieth Christensen stod Københavns Lufthavns kommercielle direktør, Peter Krogsgaard. Som ny chef for ruteudviklerne ansatte lufthavn i stedet Morten Mortensen fra A.P. Møller-Mærsk, men uden erfaring med luftfart.

Efter Ulv Elbirk og Hasse Jørgensen har forladt Københavns Lufthavn, er der på ca. et halvt år sammenlagt forsvundet 70 års erfaring med ruteudvikling:

Ole Wieth Christensen havde 12 års erfaring på området, Ulv Elbirk ni år, Hasse Jørgensen 20 år, Majid Khan fem år, Katja Jung Rasmussen to år – hun er i dag hos ATP, Tina Bendix, der er på barsel til næste sommer, har ti års erfaring – og i februar i år døde Lars Korup, der havde 13 års erfaring på området.

I en kommentar til de mange, der har forladt Københavns Lufthavns afdeling for ruteudvikling, sagde lufthavnens pressechef, Kasper Hyllested, i går til standby.dk: ”Der har været større omsætning af medarbejdere i Airline Sales & Route Development. I en stor virksomhed som Københavns Lufthavn vil der altid være omsætning af medarbejdere, i dette tilfælde er det flere end normalt.”

”Når det er sagt, er vi stolte over, at de fratrådte er kommet til andre gode jobs. Vi har allerede rekrutteret flere til afdelingen og er ved at rekruttere yderligere. Vi er meget fortrøstningsfulde om, at afdelingen også i fremtiden vil opretholde sit høje niveau,” siger Kasper Hyllested.

Københavns Lufthavn har i dag har ca. 160 direkte flyruter, heraf ca. 34 interkontinentale.