Københavns Lufthavn smadrer SAS-fly

Foto fra Havarikommission efter SAS-flyet var ramt af den tre tons tunge mobile røngtenscanner fra lufthavnens sikkerhedstjeneste.

LUFTFART: Fly fra SAS blev alvorligt beskadiget da tre tons tung trailer fra lufthavnens ejer, CPH, ramte det. En kom til skade. Flyet er først klar igen sidst i marts – SAS ved endnu ikke, om millionregningen sendes til lufthavnen.

Uheldet skete 16. december sidste år midt på dagen, hvor løbsk trailer med ca. 40 km/t ramte SAS-flyet under højre motor. Skaderne på flyet var betragtelige.

Den store trailer havde en mobil røngtenscanner fra lufthavnens sikkerhedstjeneste. Den skulle flyttes fra den østlige ende af lufthavnen til den vestlige.

Det dansk indregistrerede Bombardier CRJ 900-fly, OY-KFF (Karl Viking), holdt på A-fingerens standplads A17 og skulle fra Københavns Lufthavn til Palanga-lufthavnen i Litauen.

Den danske Havarikommissions rapport om hændelsen er netop kommet og her understreges det, at kommissionen ikke tager stilling til skyldsspørgsmål, men kun hvad der skete.

Havarikommission siger dog, at den ansatte fra CPH, der driver Københavns Lufthavn, ikke overholdt færdselslovens § 67, hvor føreren skal sikre, at en trailer er koblet forsvarligt til et køretøj. Han fulgte ikke færdselsreglerne da hans traktor skulle trække den tre tons tung røntgenmaskine fra et område i lufthavnen til et andet.

Uheldet skete mens passagererne var ved at boarde flyet til den litauiske havneby og mens handlingansatte lastede bagage og fragt.

Traktorføreren, der har 22 års erfaring i lufthavnen, havde i garage i lufthavnen inspiceret traktorens trailer-ophæng, herunder stålpinden, der låser traileren i ophænget.

Men der var noget galt med gearet på traktoren, så han valgte en anden traktor – og fik ikke, angiveligt pga. ”pladsmangel” – foretaget samme inspektion og satte heller ikke den påkrævede sikkerheds-wire på, som skal bremse vedhænget, hvis det hopper af krogen.

I stedet spændte han røntgen-traileren på erstatnings-traktoren. Da han passerede standplads A14 hørte han et bump. Han kiggede i bakspejlet, men så intet usædvanligt. Kort efter hørte han stort brag og opdagede, at røntgen-traileren var hoppet af traktoren og havde ramt SAS-flyet, hedder det i Havarikommissions rapport der tilføjer:

”Den manglende påsættelse af sikkerheds-wiren og manglende inspektion af traktorens trailer-ophæng, havde direkte indflydelse på hændelsen.”

SAS måtte indleje ekstra fly
SAS har endnu ikke overblik over, hvor meget uheldet har kostet i form af ombookinger af passagerer, hvad reparationen af flyet vil koste og leje af erstatningsfly
Til standby.dk siger pressechef for SAS i Danmark, Mariam Skovfoged:

”Det tager tid at reparere flyet, det var en omfattende skade, traileren fra Københavns lufthavn forårsagede. Derfor måtte vi hyre fly fra en anden operatør til slutningen af marts. Derudover har vi ikke kommentarer.”

På optagelse fra lufthavnens video-overvågning ses, hvordan den tonstunge trailer løsner sig fra traktoren og rammer SAS-flyet.