Komplet lufthavn med blot syv passagerer

Mattala Rajapaksa International Airport ved byen Mattala i Sri Lanka ørigets sydlige spids blev opført i 2013 til en samlet pris på 209 millioner dollars.

De 11.000 kvadratmeter under tag giver en kapacitet på op til en million passagerer årligt, så man kunne se hen til godt 2.700 passagerer om dagen i gennemsnit, men gennemsnittet fire år efter åbningen ligger på blot syv daglige passagerer, skriver Condé Nast Traveler ifølge finans.dk.

SriLankan Airlines tog lufthavnen i brug i marts 2013, men et hastigt aftagende passagertal førte til, at lufthavnen måtte søge alternative indtægtskilder. Det blev som oplagsplads for udrangerede fly og som lagerlokaler for ris.

Sri Lanka havde lånt penge i Kina til lufthavnsprojektet, men på grund af kæmpeunderskud kunne man ikke betale tilbage, si i juni 2016 blev lufthavnen sat til salg. Siden ar der angiveligt været otte købstilbud.

Det var Sri Lankas daværende præsident Mahinda Rajapaksa, der stammer fra regionen, som beordrede bygningen af lufthavnen for at sætte skub i regionens udvikling.

Det var hans plan desuden at opføre et hotel- og fritidsområde, et udstillingscenter, en stor industrizone samt en havn til 1,4 milliarder dollars. Planen er aldrig gennemført, og i området findes i dag blot skove og nationalparker – samt et cricket-stadion.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.