Koncernchefens strategiplan for SAS

Rickard Gustafson.

Rickard Gustafson.

Rickard Gustafson har fremlagt flykoncernens tre punkter, der skal være med til at sikre et forbedret resultat.

SAS opnåede for første gang siden 2007 et positivt helårsresultat i fjor. Koncernchef Rickard Gustafson forventer, at den allerede hårde konkurrence bliver endnu hårdere, skriver affarsvarlden.se ifølge travelreport.se.

”For at tjene penge skal vi have fokus på tre ting. Gør vi det er forudsætningerne gode for, at vi kan få overskud igen i år”, siger Rickard Gustafson til dn.no.

Den første punkt er at have det, som SAS kalder ’en effektiv operativ platform’. Det handler om punktlighed og hele tiden holde fokus på omkostningerne.

For det andet skal SAS være det naturlige valg for dem, der rejser ofte. Det ska være enkelt og behageligt at rejse og de rejsende skal kunne undgå stress. Rickard Gustafson pointerer, at de forretningsrejsende ikke blot flyver meget på jobbet, men også privat. Derfor forsøger flyselskabet at øge antallet af destinationer.

For det tredje skal selskabet i fremtiden fortsat investere både i nye fly og en langsigtet fungerende organisation.

”Gør vi dette, er der en god chance for, at SAS også eksisterer om 50-60 år”, siger Rickard Gustafson til dn.no.

Den 19. december præsenterede SAS helårsresultatet for det ’skæve’ regnskabsår 2013 (november 2012-oktober 2013). Resultatet før skat landede på 433 millioner svenske kroner. Den 14. marts offentliggøres resultatet for første kvartal 2014.