Konferencecentre har det svært

Konferencecentre hænger fast i krisen, skriver dagbladet Børsen i dag med baggrund i en analyse. ”Omsætningsnedgangen skyldes ikke alene et dalende antal gæster, men i lige så høj grad øget prisbevidsthed,” melder hele 63 procent af de adspurgte. Erhvervslivet vil have mere for pengene og presser udbyderne af møder og konferencer på pengepungen, skriver bladet.

Formanden for Horesta Jens Zimmer Christensen kommenterer: ” Folk er meget prisbevidste, hvilket giver sig udslag i færre deltagere og færre tilkøb af vand, vin etc. Samtidig har erhvervslivet valgt at skære ned på medarbejderkurser og eksterne konferencer og er blevet meget mere prisbevidste.

Før i tiden blev der også bestilt seks til 12 måneder i forvejen. Nu er der en meget kortere tidshorisont. Alt flyder rundt på nettet i dag og mange venter på et godt tilbud, og det gør det svært at udnytte den samlede kapacitet, ” siger han.

I modsætning til konferencecentre er erhvervskunder begyndt at vende tilbage til hotellerne. I første halvår var der 245.000 flere overnatninger, eller en stigning på en halv snes procent.

 

Skrevet af redaktionen