Konkurser truer i luftfart og rejsebranchen

"Jeg mener at statslån er en bedre mulighed end direkte statsstøtte. Ellers kan man jo spørge om vi skal støtte andre erhverv, der har haft tab under flyveforbuddet, " siger Venstres finansordfører Jacob Jensen til Berlingske Business.

 

Han tilføjer: "Hvad med rejsebureauerne?"

 

EU ventes i dag at give tilladelse til, at medlemslandene kan hjælpe flyselskaberne efter bestemte rammer.

 

"Set fra vort synspunkt er det ikke blot et spørgsmål om likviditet, men også om kompensation for de meromkostninger, som vi har haft, " siger viceadministrerende direktør John Dueholm (foto) i SAS.

 

I Lufthansa mener ledelsen ikke, at der skal gives statsstøtte. Til gengæld hæver flyselskabet brændstoftillægget fra i morgen på alle langruter. Til USA stiger tillægget fra 82 til 87 euro pr. strækning. Til Mellemøsten fra 77 til 82 euro og på alle øvrige langruter fra 92 til 97 euro.

 

 

Skrevet af Ejvind Olesen