Kovending hos Ryanair

2019/08/defaultmain.jpgRESERVATIONSSYSTEMER: Efter i årevis at have nedgjort reservationssystemerne ser Ryanair ud til at have foretaget 180 graders vending og vil nu gerne med ombord.

Ryanair, Europas passagermæssigt største flyselskab, har bekræftet nye planer om at ville have distribueret sine priser i flere af de store GDS’er, reservationssystemer. Det irske selskab oplyser nu, at det er i ”aktive forhandlinger” med flere GDS-systemer, f.eks. Amadeus, Galileo og Sabre – og håber at kunne tilbyde sine priser ”hos et eller flere GDS-systemer midt på året.”

Oplysningen om kovendingen kom i forbindelse med offentliggørelsen i går af det tredje kvartal i Ryanairs regnskabsår, hvor det oplyste om et tab på 35 mio. euro trods vækst på seks procent i passagerer til 18 mio. Samlet forventer Ryanair dog overskud i dette regnskabsår på 510 mio. euro. – bl.a. som følge af stigning af ”ekstraordinære indtægter,” (Ancillary Revenues) som passagerer f.eks. betaler for at få et bestemt flysæde, prioriteret ombordstigning, højere afgifter for brug af kreditkort osv.

Ryanair genindførte for nylig mulighed for at købe et bestemt sæde – indtægterne fra denne mulighed forventes at overstige tabene ved, at Ryanair har nedsat en række andre af sine mange afgifter, f.eks. på bagage-området og at få udskrevet et boardingkort i lufthavnen.