Kraftig vækst i shopping i CPH

cph transithal eton lufthavn flypassagerLUFTHAVNE: Omsætningen i de 130 butikker, spisesteder mm. i Københavns Lufthavn er de seneste fire år vokset 40 pct. og udgør væsentlig del af lufthavnens samlede milliardomsætning.

”Det gælder om at forstå passagerernes puls og hvilke produkter de ønsker i lufthavnen. Derfor bruger Københavns Lufthavn hvert år store ressourcer på at interviewe tusindvis af passagerer og høre deres forventninger og ønsker til lufthavnen og ikke mindst shoppingcentret.”

Det siger Københavns Lufthavns afgående salgs- og marketingsdirektør, Carsten Nørland, til standby.dk, og tilføjer: ”Det gælder om at finde det rigtige miks af butikker og varemærker, det skal ikke kun være fine elite-mærker, men også mindre dyre. Samtidig skal shoppingcentret have internationalt kendte varemærker, men også det vi kalder ”lokale helte,” danske eller skandinaviske koncepter, der også appellerer til udlændinge. Det kan være alt fra Lagkagehuset til Joe & The Juice fra Danmark til svenske Hennes & Mauritz som åbnede deres første lufthavnsbutik hos os.”

Og det nye koncept har båret frugt. Der har fra sidste år været fuldt hus i lufthavnens shoppingcenter, hvor hovedparten af lufthavnens 130 butikker og serveringssteder ligger.

”Omsætningen i lufthavnens shoppingcenter er de seneste fire år steget 40 pct. – og det i en tid, hvor der desværre nærmest har været nulvækst generelt i den danske detailbranche,” siger Carsten Nørland. ”Rundt regnet køber hver afrejsende passager for op mod 200 kr. i shoppingcentret. Det er ret imponerende og godt for os og vores forretningsdrivende. Vi prøver at forstå, hvad kunderne vil have, shoppingcentret skal have noget for enhver smag og pengepung. Det skal være et sted, hvor de fleste synes de handler til fornuftige priser og med gode ansatte, der er trænet i at ekspedere alt fra f.eks. norske til kinesiske passagerer.”

Flere internationale varemærker har fået skandinavisk debut i Københavns Lufthavns shoppingcenter, det gælder f.eks. Starbucks og Victoria’s Secrets.

”Vi kan på vores passagerstrømme se, at f.eks. folk fra Bergen og Stavanger flyver via Københavns Lufthavn frem for at bruge KLM’s direkte ruter fra byerne til Amsterdam, fordi de vil shoppe i Københavns Lufthavn. Dermed er shoppingcentret med til at trække passagerer til lufthavnen,” siger Carsten Nørland. ”Vi udvider f.eks. vores samarbejde med SAS om kinesiske passagerer. For nylig kom 150 kinesiske passagerer til Københavns Lufthavn og skulle videre ud i Europa. Kineserne blev i lufthavnen mødt af kinesisk-talende guider, der kunne hjælpe dem til de forretninger, de ville besøge – på samme måde stod disse guider klar, da kineserne skulle hjem fra Københavns Lufthavn. Københavns Lufthavn vil gerne have ry for at være den mest velkommende lufthavn i Europa.”