Kritik af flyrabat

Først i 2010 bliver det billigere for flyselskaberne at benytte Københavns Lufthavn. Til den tid kan flyselskaberne få 50 pct. rabat på passagerafgiften, hvis de lokker passagerene til at checke ind elektronisk og får flyet tømt, rengjort og afsted igen på 30 minutter. Lufthavnen kobler rabatten sammen med opførelsen af en ny terminal, kaldet CPH Swift, som står klar om to år. Men det giver ingen mening, fastslår lufthavnens største kunder, SAS og Sterling.

 

»Hvorfor vente til 2010? Allerede i dag lever vi op til de krav, som lufthavnen stiller. Vi undrer os over, at der skal en ny, kostbar bygning til for at give adgang til rabatterne,« siger Michael T. Hansen, kommerciel direktør i Sterling, som får opbakning fra SAS.

 

»Det er godt, at lufthavnen sænker priserne, men vi vil gerne have, at de sænker dem allerede nu i de eksisterende bygninger,« siger Susanne Larsen, adm. direktør i SAS Danmark.

?

Københavns Lufthavns forklaring på, at rabatten først ser dagens lys om to år, er, at den hænger sammen med den mere effektive brug af lufthavnen, som den nye terminal åbner mulighed for. Men det argument holder ikke, mener Susanne Larsen:

 

»Vi har eksempelvis selv investeret i fast track, som aflaster lufthavnens normale securitycheck og betyder, at passagererne kommer hurtigt gennem lufthavnen og belaster den mindst muligt. Bør det så ikke også give anledning til rabat?,« spørger hun.

 

Ifølge Statens Luftfartsvæsen må lufthavnen ikke tilbyde et flyselskab en rabat, med mindre det kan dokumenteres, at det pågældende selskab belaster lufthavnen økonomisk mindre end andre selskaber. Ellers er det et brud på princippet om, at lufthavnstakster ikke må være diskriminerende, lyder det fra kommunikationschef Thorbjørn Ancker, der dog ikke kender forudsætningerne for rabatterne bag CPH Swift godt nok til at vurdere det konkrete tilfælde.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen