Kritik af Københavns Havns nye krydstogtterminal

Der var masser af krydstogtpassagerer med tung bagage ved stopstedet for linje 26 i torsdags. Foto Preben Pathuel,

Der var masser af krydstogtpassagerer med tung bagage. Foto Preben Pathuel,

TRAFIKKAOS: ”Ingen har spurgt os til råds. Københavns Havn har fået en flot ny krydstogtterminal, men den har fejl og mangler,” siger ejeren af incomingbureauet, der ekspederer flest krydstogtskibe i København.

”Københavns Havns nye krydstogtterminal har ingen overdækkede områder. Ingen af de ansvarlige i Købehavns Kommune eller selskabet By & Havn gad tale med os, da vi tilbød brainstorming om den kommende nye terminal. Nu giver det alvorlige flaskehalse. Den nye terminal er bygget, fordi krydstogtskibene ikke længere kan ligge deres hidtidige steder – her skal der nu bygges boliger.”

Det siger Jens Elers, ejer af incomingbureauet DMC, der håndterer hovedparten af krydstogtskibene i Københavns Havn, til standby.dk

Jens Elers frygter ikke, at krydstogtselskaberne vil droppe København trods de nye problemer med krydstogtterminalen. Københavns Havns største krydstogtkunder er amerikanske Carnival Cruises, der står for knap halvdelen af krydstogtanløbene i København.

”Mange krydstogtpassagerer har mistet deres fly pga. de lange transporttider fra den nye terminal til lufthavnen, men den nye terminal ligger stadig tæt på Københavns Lufthavn,” siger Jens Elers.

Og der er afgørende ændringer på vej for trafikken til og fra den nye krydstogtterminal i Københavns Havn. Bl.a. er ny tilkørselsvej ved at blive anlagt. Men kun ved udvidet hjælp med regulering fra politiet og indsættelse af ekstra busser, lykkedes det så nogenlunde at klare trafikpresset, når alle tre terminaler er i brug ved den ny Oceankaj til krydstogtskibe i Københavns Havn.