Krone Rejser lukker

Krone Rejser A/S, som i dag hedder VesterF AS, er efter egen anmodning gået konkurs. Det sker i kølvandet af at kuratorerne i Sterlings konkursbo har anmeldt et millionkrav mod selskabet.

 

”Vi afviser på det pureste kravet”, siger Lars Thuesen fra Krone Rejser. Og han tilføjer: ”Realiteten er, at det holding-selskab, der står bag Krone Rejser, har et meget stort millionbeløb til gode hos Sterlings konkursbo. Men der er ingen grund til at bruge tid og penge på sagen, da vi jo ved, at vi ikke får en krone fra Sterling, hvor meget vi end har ret i vores påstand”, siger Thuesen.

 

Det er baggrunden for at man har valgt at lade det tomme selskab gå konkurs. Den eneste kreditor er Lars Thuesen, som efter eget udsagn kommer til at ”lide et milliontab”.

 

Krone Rejser blev lukket i juni 2008 og har fra juli sidste år ikke taget nye bookinger. Websitet er kørt videre, men alene som en ghost-site, der har taget bookinger ind via en ekstern booking maskine på internettet. Thuesen understreger, at alle de solgte rejser er afviklet, alle kreditorer er betalt, Rejsegarantifonden er afmeldt, og alt personale er fratrådt med fuld løn-kompensation. Kurator er advokat Bjørn Wittrup fra Philip & Partners. Han har sendt breve til rejsebranchens organisationer, hvor han efterlyser mulige købere af det eneste tilbageværende aktiv, nemlig www.kronerejser.dk.

 

Krone Golf Tours kører uændret videre, og har ifølge Thuesen ”det godt indenfor nichen med færdigpakkede golfrejser”. Selskabet er det største af sin art i Danmark.

 

Krone Rejser blev startet af Jørgen Løye i 80’erne, og udviklede sig til Danmarks første store udbyder af lavprisfly, og satsede blandt andet på Malaga og Nice. I 2003 blev selskabet solgt til en investorgruppe med Lars Thuesen i spidsen. Hurtigt efter overtagelsen ændredes konkurrencesituationen da Sterling og Maersk Air gik ind i ruteflyvning til lavpris. SAS kom med Snowflake og Spanair begyndte også at være aktiv indenfor sektoren. På kort tid øgedes antallet af ugentlige afgange til Malaga sig således fra fem til 25.

 

”Vi indså hurtigt at vi ikke kunne klare denne konkurrence med egne fly, og indgik i 2005 en aftale med Sterling om samarbejde og om et gradvist salg af Krone Rejser”, siger Lars Thuesen. Den blev indgået inden Fred Olsen-koncernen solgte Sterling til islandske interesser. Samarbejdet med islændingene kom aldrig til at fungere, og Krone Rejser tabte fra 2005 til 2007 betydelige millionbeløb. I starten af 2008 blev der gjort et sidste forsøg på at få tingene til at hænge sammen, men uden held. ”Og da vi samtidig fornemmede hvor det bar hen med Sterling, ønskede vi ikke at blive ramt af en konkurs i flyselskabet, samtidig med at vi havde solgt i titusindvis af sæder”, siger Lars Thuesen.

 

Skrevet af Klaus Givskov