CRUISE: De store skibe må indtil videre fortsat bruger inderhavnen i kanalerne, fordi beslutningen fra sidste år er blevet omstødt efter appel fra Venedigs terminalstyre.
Frem og tilbage synes det at gå i Venedig i kampen for og imod de mange krydstogtskibes vej gennem kanalerne i den idylliske by, som konstant synes at kæmpe med miljøproblemer som oversvømmelse og undermineringen af bygninger efter forhøjet vandstand.
I efteråret lykkedes det miljøorganisationer at få bystyret med på et forbud mod skibe større end 96.000 bruttotons. Dem er der efterhånden ret mange af i den internationale krydstogtflåde.
Nu er den kendelse blevet omstødt efter en appel fra selskabet bag terminalbygningerne i havnen. En distriktsdomstol har annulleret beslutningen med baggrund i manglende evaluering af de miljømæssige konsekvenser. Også fordi det i den oprindelige dom blev fastslået, at der skal være etableret et alternativ af hensyn til vigtigheden for byens erhvervsliv.
Om det får den store betydning er tvivlsomt. De største skibe synes at have besluttet at dreje uden om i den kommende sæson. Rederierne har sat deres mellemstore skibe ind i programmerne til Venedig. Typisk skibe med et passagertal på godt et par tusinde, og de har fortsat haft tilladelse til at gå op gennem kanalerne og ind til selve inderhavnens terminaler.
Men det viser, hvor splittet byen er i problemet.