Kun 19 af 83 IC4-tog er i drift

ic44I år er det 13 år siden, DSB bestilte 83 IC4-togsæt hos den italienske producent AnsaldoBreda. De skulle fra 2006 være rygraden i togtrafikken mellem landsdelene, men i dag er blot 19 togsæt indsat i driften.

Rent faktisk er der opgraderet og klargjort 45 togsæt, men stabiliteten er for lav til, at flere kan indsættes. Det fremgår af regnskabsmeddelelsen fra DSB, skriver epn.dk.

“Det må ministeren redegøre for. Jeg troede faktisk, at der kørte flere tog,” siger trafikordfører fra Venstre og medlem af Folketingets Transportudvalg Kristian Pihl Lorentzen til epn.dk.

“Men vi har givet DSB besked om ikke at indsætte tog, før man er sikker på, at de virker”, tilføjer han.

Ifølge et statusnotat til Folketingets Transportudvalg var der i december 3.297 km mellem problematiske hændelser med IC4. Det tilsvarende tal for IC3 er 25.000 km.

Og det går ikke bedre med IC4s lillebror, IC2. Her er kun fire af de 23 bestilte tog i drift, og antallet af kilometer mellem, at fejl opstår, er endnu kortere.

Det er velkendt, at togene kommer til Danmark med store fejl og mangler, der kræver omfattende ombygning

DSB fik i 2009 halvdelen af indkøbsprisen på 5 milliarder kroner tilbage mod, at man selv sørger for opgradering. Aktuelt har AnsaldoBreda leveret 73 IC4-togsæt, og mangler altså 10 togsæt, der skal leveres i efteråret.

“IC4 er et sort kapitel i DSBs historie, og vi håber, at det kan gøres så kort som muligt. Det kan vi gøre ved at elektrificere mellem Fredericia, Aarhus og Aalborg, så vi bliver meget mindre afhængige af IC4,” siger Kristian Pihl Lorentzen.