Kun få kender til pakkerejsegarantien

london heathrow lufthavn fly passagererTURISME: Det kan være en klar fordel at kende til garantien, hvis et flyselskab går konkurs. En ny undersøgelse viser dog, at det langt fra er alle, der kender til garantien.

Undersøgelse foretaget af Apollo Rejser viser, at det blot er hver femte dansker, der er bevidst om rejsegarantien, når de bestiller en charterrejse, der automatisk inkluderer garantien.

”Vi danskere er så vant til tryghed i stort set alt, hvad vi foretager os, at vi nok bare ikke tænker over, at det i sjældne tilfælde kan gå galt, og at vi risikerer, at det bliver rigtig dyrt for os, hvis endelig uheldet er ude. Og det sker! Det sker ikke tit. Men vi hører om uheldige episoder, hvor man fx har købt en rejse gennem en udenlandsk udbyder, og når så det selskab eller en underleverandør ikke kan levere, så er det surt tjente penge, der ryger lige ned i afløbet,” forklarer Glenn Bisgaard, kunde- og kommunikationschef hos Apollo.

Hos Apollo Rejser opfordrer man til, at danskerne tjekker en ekstra gang, inden de bestiller ferien.

”I Danmark er vi utroligt mange rejseudbydere, der er medlem af Rejsegarantifonden, som går ind og dækker, hvis noget skulle gå helt galt. Så det kræver blot, at man tjekker, om den rejseudbyder, man har tænkt sig at købe igennem, er medlem,” siger Glenn Bisgaard.

Rejsegarantifonden dækker ved køb af pakkerejser og i mindre omfang flyrejser. Pakkerejsegarantien bliver automatisk inkludereret, hvis to eller flere rejseydelser købes hos det samme selskab.