Kursdyk for British Airways og IAG

Arkivfoto.

En ulykke kommer sjældent alene. Først nye gebyrer og massive flyaflysninger, og senest et kursdyk for British Airways og IAG.

Store It-problemer efterlod i weekenden 75.000 passagerer i London Heathrow lufthavn og i Gatwick. Ifølge British Airways var det et strømnedbrud, der påvirkede alle flyafgange, hjemmeside og call center.

Først tirsdag var afgangene igen normaliseret, og weekendens kaos kom til at overskygge end anden nyhed, der blev annonceret fredag, og som sandsynligvis ikke har gjort situation nemmere for selskabet, der ellers engang har brandet sig pÃ¥ at være “verdens favorit flyselskab”.

BA og Iberia indfører GDS-gebyrer
Fra 1. november indfører International Airlines Group et GDS-gebyr på 8 pund (68 kr.) for British Airways og Iberia for bl.a. at få kunderne til at booke direkte hos flyselskaberne, og for at få dækket de omkostninger, der er ved at bruge GDS-systemer som Amadeus, Travelport og Sabre. Det er det samme gebyr, som Lufthansa indførte allerede i september 2015.

Ikke overaskende synes GDS’erne, at det er en dÃ¥rlig ide, og at det i sidste ende gÃ¥r ud over kunderne, nÃ¥r der ikke er et samlet overblik.

Men nogle TMC’er arbejder allerede pÃ¥ løsninger, der kan integrere de direkte bookinger. Bl.a. har HRG været ude at sige, at det er teknisk muligt at integrere BA-bookinger uden om GDS’en. OgsÃ¥ Concur har meldt ud, at de kan hÃ¥ndtere de direkte bookinger.

Aktiekursen dykker
Gebyret skal sandsynligvis ikke have skylden for det kursdyk pÃ¥ 4,5 pct. IAG’s aktier tog, da Børsen i London Ã¥bnede tirsdag, men tilskrives de massive problemer i weekenden. Senere pÃ¥ dagen havde den dog rettet sig lidt igen og lÃ¥ 1,8 pct. lavere.

Tilbage ligger et stort stykke PR-arbejde for British Airways for både at rette op på det medtaget image og dykket i aktiekursen.

“British Airways’ IT-nedbrud hen over weekenden er tydeligvis et PR-mareridt og vil tage al opmærksomhed med henblik pÃ¥ at hÃ¥ndtere kundernes klager og krav om kompensation for at reetablere tilliden,” siger analytiker hos Goodbody, Mark Simpson, ifølge Reuters.

Han anslår at omkostningerne for British Airways løber op i 82 millioner euro (610 mill kr.)