Kursus skal forhindre kreativ markedsføring

ving toursREJSEBUREAUER: Danmarks Rejsebureau Forening har årligt eksempler på, at rejsebureauer ”låner” tekster fra hinanden, lader sig ”inspirere” lidt for meget af kollegers produkter eller kommer med vildledende påstande i sin markedsføring. Til foråret tilbyder DRF kursus på området.

Det sker flere gange årligt, at medlemmer af Danmarks Rejsebureau Forening føler deres produkter kopieret eller at konkurrerende rejsebureauer anvender postulater i deres markedsføring, som ikke holder, siger jurist Jakob Hahn, afdelingschef i Danmarks Rejsebureau Forening, til standby.dk

”Det kan ske f.eks. ved, at et rejsebureau ser, at dets aftalevilkår i salgsmaterialet er løftet lodret over af et andet rejsebureau, eller at nogle rejsebureauer henter lidt for meget inspiration hos andre bureauer i form af beskrivelse af rundrejser,” siger Jakob Hahn og tilføjer: ”Det er i strid med markedsføringsloven at snylte på andre virksomheders såkaldte ”forretningskendetegn.”

Til foråret vil DRF tilbyde sine medlemmer et kursus på området. Her gennemgås bl.a. lovene om ophavsret, varemærkeret, domænenavne og markedsføringsloven osv. ”Det er vigtigt at f.eks. rejsebureauer registrerer deres egne unikke produkter såsom varemærker og domænenavne mm,” siger Jakob Hahn.

Rejsebranchen er efter forhandlinger med Forbrugerombudsmanden undtaget visse af dennes regler, herunder bl.a. Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, da disse regler ville være svære håndtere i praksis på rejsebranchens produkter. Der er i stedet en aftale med Forbrugerombudsmanden om, at Danmarks Rejsebureau Forening ”patruljerer” i rejsebranchen på dette område og påtaler overtrædelser af markedsføringsloven.

Årets mest omtalte sag på området for ”kreativ inspiration” i rejsebranchen havde dog intet med DRF-medlemmer at gøre. Den kom i foråret, da et nystartet charterrejsebureau kaldte sig ”Ving Tours” og samtidig havde et motto som lå meget tæt op af Spies’.

Spies, der også har varemærket Ving, slog med det samme bremsen i og anmeldte ”Ving Tours” til fogedretten. Bag Ving Tours, der senere skiftede navn til ”Vind Tours,” stod tre tvivlsomme Hansen-brødre fra Vestegnen. Deres firma skabt til at komme ind i charterbranchen gik senere på året konkurs.

Spies’ moderselskab indgav en såkaldt forbudsrekvisition til fogedretten i Glostrup for at få Ving Tours til at stoppe med at bruge det varemærkebeskyttede Ving og omskrivning af sloganet ”Spies, rejs og vær glad” til ”Smil, rejs og vær glad.”

”Vi ejer rettighederne til navnet Ving. Det navn har Ving Tours i princippet stjålet og anvendt meget offensivt i deres markedsføring som en form for løftestang for at starte nyt rejsebureau,” sagde direktør for Spies i Danmark, Jan Vendelbo, til B.T.