Lavprisselskaber vil hæve priserne

Prisen for at ?yve skal op. Det siger de to største spillere på det skandinaviske lavpris?ymarked, Sterling og Norwegian. Meldingen kom efter, at Europas største lavprisselskab, Ryanair, i går fastholdt en fortsat nedsættelse af priserne.

»Det er en strategi, som vi absolut ikke er enige i. Vi tror, at der er et stort behov i branchen som helhed for at kommunikere, så kunderne forstår, at der ikke er sammenhæng mellem pris og produkt i øjeblikket. Flyrejser er simpelthen blevet for billige, og priserne kommer kun til at gå opad fra nu af,« siger Sterlings kommunikationsdirektør Rulle Grabow Westergaard.

Hun mener som ?ere iagttagere i branchen, at proceduren med at kaste billige billetter på markedet og så se, hvor langt tid man overlever, kommer til at koste ?ere selskaber livet. Rulle Grabow Westergaard vil ikke give et bud på, hvor meget billetpriserne skal op, før der kommer balance i tingene igen.

»Jeg tror ikke, at en luftfartsdirektør ved sine fulde fem vil gå ud og garantere overskud på bundlinjen,« fortsætter Rulle Grabow Westergaard. Hun bakkes op af den adm. direktør i Norwegian Bjørn Kjus, der med 41 ?y er noget større end Sterlings 29.

»Folk er villige til at betale brændstoftillæg,« siger han med henvisning til, at kunderne ikke ?ygter fra Norwegian, fordi de sætter priserne op.

 

Ryanair rammes i øjeblikket hårdt, fordi dets hjemmemarkeder er i Storbritannien, Irland og Spanien, hvor økonomien er slem. Skandinavien er hidtil forskånet for det værste, og Bjørn Kjus tror, at det skandinaviske ?ymarked kan bære oliepriser helt op til 150 dollar tønden.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen