Lufthansa beder SAS om penge

Lufthansa har bedt SAS, om at putte mere kapital ind i engelske BMI, forud for en aftalt aktieemmission. Det bekræfter kilder tæt på den tyske flykoncern, ifølge nyhedsbureauet Reuters.

 

Lufthansa bekræftede at ville overtage kontrollen med BMI sidste efterår, efter at det engelske flyselskabs stifter, Sit Michael Bishop udnyttede sin ret til at sælge sin 50 % ejerandel + én aktie. Lufthansa havde allerede 30 % af BMI, mens de resterende 20% ejes af SAS.

 

Lufthansas pris for Bishops BMI-aktier blev aftalt helt tilbage i 1999, og er ifølge kilder tæt på forløbet i omegnen af 300 mio. GBP. Men siden er værdien af BMI-aktierne dalet betragteligt, i lighed med en række andre fly-aktier. Derfor forsøger det tyske flyselskab nu, ifølge aktieanalytikere, at få reduceret prisen.

 

Lufthansa arbejder også med overtagelser af Austrian Airlines og Brussels Airlines. Det tyske flyselskab afviste mandag at kommentere forlydenderne om en kapitalindsprøjtning i BMI.

 

Til gengæld afviser chefen for SAS Investor Relations, Sture Stålén, at det skandinaviske flyelskab har fået en konkret anmodning om kapitaltilførsel til BMI: ”Vores udgangspunkt er, at vi er 20 % aktionær i BMI…hvis vi får en konkret henvendelse fra Lufthansa om den teoretiske mulighed for en kapitalindsprøjtning, er det noget vi bliver nødt til at overveje” siger Stølén til Reuters.

Skrevet af Christian Peschardt

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.