Lufthansa kritiseres af store danske rejsechefer

Lufthansa-AustrianFLYSELSKABER: ”Mange firmaer vil styre rejsende væk fra Lufthansa Gruppen,” siger Danmarks største forening af travel managers, Danish Business Travel Association, hvis medlemmer årligt køber flyrejser for milliarder. Også DBTA er vred over, at Lufthansa vil tvinge billetkøb over til Lufthansas hjemmeside.

Enten har Lufthansa set lyset – eller også har Europas største fuldservice flyselskab forregnet sig. 1. september indfører Lufthansa Gruppen, LHG, – ud over Lufthansa også Austrian, Brussels Airlines og Swiss – et bookinggebyr DCC (Distribution Cost Charge) på 16 euro per reservation i reservationssystemerne, GDS’erne (Global Distribution System).

GDS’erne bruges af næsten alle rejsebureauer til reservation af de fleste rejser og af virksomhedernes rejsende til online booking – gebyret vil derfor blive en ekstra omkostning.

DCC-gebyret er indført af LHG, der ønsker at kunderne fremover booker – uden ekstraomkostningen på 16 euro – via LHG-selskabernes egne hjemmesider.

”Danish Business Travel Association udtrykker bekymring over dette. Det vil påføre mange rejser et ekstra gebyr. Markedet blev ikke taget med på råd, og nyheden blev blot sendt ud som pressemeddelelse i starten af juni og gebyret indføres med meget kort varsel,” hed det i går i fra Danish Business Travel Association, sammenslutning for nærmest alle landets store rejseindkøbere, travel managers.

DBTA’s ca. 40 travel managers – f.eks. A.P. Møller-Mærsk, Lego og Novo Nordisk – køber årligt flybilletter og andre rejseydelser for over 10 milliarder kr. DBTA’s 80 øvrige medlemmer tæller leverandører, flyselskaber, biludlejere, hoteller osv.

Det var i går ikke muligt for standby.dk at komme i kontakt med DBTA’s formand, Line Olufson Bruun, Global Travel Manager hos Nets, men i pressemeddelelsen fra DBTA stod der: ”DBTA frygter, at dette er starten på større GDS-problematik, hvor andre flyselskaber gør det samme som Lufthansa Gruppen. At bestille rejser via Lufthansa Gruppens egne kanaler er besværligt og gør, at man mister muligheden for at se de alternativer til rejsen, GDS’erne giver.”

Videre hed det: ”Lufthansa-gebyret vil komplicere samarbejdet mellem erhversrejsebureauerne og firmaerne og tvinge virksomhederne til at ændre rejsepolitik.”

DBTA har foretaget rundspørge blandt egne medlemmer samt de tilsvarende foreninger i Sverige, Norge og Finland. ”Rundspørgen viser, at mange virksomheder vil styre de rejsende væk fra Lufthansa Gruppen og overveje, om deres nuværende aftale med LHG skal genforhandles,” noterer DBTA.

Blandt kommentarerne fra DBTA’s danske medlemmer til Lufthansa-gebyret: ”I vores branche er vi nødt til at tilpasse os kunderne – og ikke omvendt”, ”LHG vil ikke længere være en foretrukken leverandør”, ”Vi vil fremover kun anvende LHG, når der ikke findes alternativer”, ”Hvordan vil LHG i nødstilfælde håndtere ”tracking” af vores rejsende?”

Lufthansas beslutning om fra 1. september at forlade samarbejdet med GDS’erne, ”er total krig mod rejsebureauerne – udspillet kom uden Lufthansa-gruppen havde drøftet det med rejsebureauer og kunder,” sagde direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, sidste uge til standby.dk og fortsatte: ”DRF er meget forundret over Lufthansa-gruppens udspil. Jeg er i år formand for ECTAA, den europæiske forening af rejsebureauforeninger. Vi prøver at få møde med Lufthansas øverste chef om beslutningen.”

“Jeg tror ikke, Lufthansa-gruppen har tænkt over, at ca. 70 pct. af billetterne sælges via rejsebureauerne. Lufthansa har det seneste år haft mindst 10 strejker – hvordan skal rejsebureauerne hjælpe Lufthansa med ombookinger via Lufthansas egen hjemmeside,” spurgte Lars Thykier og tilføjede: ”Lufthansas afgift på 16 euro er grebet ud af luften, så mange penge betaler Lufthansa ikke for bookinger via GDS’erne.”

”Indrømmet, Lufthansa har skabt røre i rejsebranchen med meldingen. Vores samarbejde med rejsebureauerne er meget vigtigt,” sagde chef for Lufthansa-gruppen i Danmark, Morten Balk, sidste uge til standby.dk

Flyselskaberne prøver at generobre kontrollen med distributionen. Lufthansas stigende udgifter til distribution for at benytte reservationssystemerne, som gør det muligt at booke fly, hotel og leje bil på ét sted, har været over 100 mio. euro om året.

Et af de største GDS-selskaber, Amadeus, med en markedsandel på over 42 pct., siger, at Lufthansas beslutning ”straffer” de rejsende, da enhver ekstra udgift for agenterne, bliver overført til kunderne.

Sidste uge sagde landechef for Lufthansa-gruppen i Danmark, Morten Balk, til standby.dk: ”Lufthansa har skabt røre i rejsebranchen med vores nye udspil. Rejsebranchen, herunder rejsebureauerne og firmakunderne, kan selvfølgelig se, at det nye gebyr kan betyde forandringer for den fremtidige distribution. Samtidig giver vi rejsebureauerne et valg, da de fortsat kan booke via GDS mod gebyr eller alternativt via vores agentportal, hvor der ikke skal betales GDS-gebyr.”

Morten Balk fortsatte: ”Der har været mange reaktioner på vores ændring. Nogle siger, at de ikke er overrasket og fra andre flyselskaber har vi fået melding om, at de holder øje med Lufthansa i denne sag, mens andre rejsebureauer har sagt: ”hvordan kan I gøre dette? Jeres beslutning vil gøre vores arbejde mere komplekst.”