Lufthansa skal spare på alle fronter

Samtidig presser Gulfstaternes flyselskaber på og vil overtage Lufthansas lønsomme langdistancekunder, skriver SvD.

 

Flyselskabet har igangsat et omfattende spareprogram, som ved udgangen af 2014 skal forbedre driftsresultatet med 1,5 milliarder Euro (11 milliarder kroner). Lufthansa skal blandt andet samordne bedre med sit lavprisselskab Germanwings, droppe en del tabsgivende ruter, undgå at øge kapaciteten og for hvert nyt fly, der sættes i drift, skal man skille sig af med et andet.

 

Problemerne for Lufthansa er de samme, som for de fleste andre store flyselskaber. De presses af de høje brændstofpriser og af den hårde konkurrence fra lavprisselskaber som Ryanair og EasyJet.

 

I Lufthansas tilfælde er der yderligere et problem. Virksomheden er afhængig af den lønsomme interkontinentale trafik, men her bliver konkurrencen stadig hårdere fra Gulfstaternes flyselskaber.

 

Det har ophidset Lufthansas ledelse. I flere tilfælde har man klaget over, at Gulfstaternes flyselskaber i praksis subventioneres af sine regeringer. Det skaber unfair konkurrence for Lufthansa og andre europæiske flyselskaber.

 

Men lige nu er det besparelser det gælder for de store flyselskaber i Europa. Iberia, som er gået sammen med British Airways i IAG, sigter for eksempel mod at forbedre produktiviteten med 25%, mens Air France- KLM tidligere har sagt, at omkostningerne skal skæres ned med 2 milliarder Euro.

Skrevet af Flemming Juul