Lufthansa til kamp mod sin hovedlufthavn

LUFTFART: Lufthansa er vred over, at Ryanair efter sin åbning i år på Frankfurt Lufthavn har bedre priser end Lufthansa. Derfor planlægger selskabet for første gang at stationere fem A380-dobbeltdækkere i München.

”Vi får en konkurrencemæssig ulempe i forhold til flyselskaber, der er nye i Frankfurts lufthavn. Det kan ikke være rigtigt, at to selskaber flyver på den samme rute, men betaler forskellige afgifter til lufthavnene. En konsekvens af dette kan blive, at vi lukker nogle ruter.”

Det sagde Harry Hohmeister, koncerndirektør i Lufthansa for bl.a. logistik, i december sidste år. Lufthansa, der har omkring to ud af tre passagerer i sin største lufthavn, Frankfurt, meddelte forleden, at man fra sommerprogrammet næste år overfører fem af sine 14 Airbus A380 fra Frankfurt til Lufthansas næststørste lufthavn, München.

Bliver det en realitet, er det første gang, Lufthansa flyver ruteflyvning med dobbeltdækkeren ud af lufthavnen ved den bayerske hovedstad.

De fem A380 skal fra München flyve til Beijing, Hong Kong og Los Angeles, oplyser Lufthansa. Overflytningen vil skabe 500 nye arbejdspladser hos Lufthansa i München, hvor Star Alliance-medlemmet i forvejen har 11.000 medarbejdere.

Flytningen af flyene er ’et klart signal om øget vækst i Bayern’, siger Lufthansa. Ifølge Airbus betjener Lufthansa foreløbig 11 destinationer med sine A380.

Forholdet mellem Lufthansa og Fraport, der bl.a. driver lufthavnen i Frankfurt i delstaten Hessen, er blevet forværret i år. Det skete efter Europas største flyselskab, Ryanair, i år rykkede ind i selve Frankfurt Lufthavn i stedet for udelukkende at bruge den sekundære Hahn-lufthavn ca. 100 km fra selve Frankfurt.

Fordi Ryanair åbner nye, ikke trafikerede ruter til Frankfurt kan det irske selskab i en startperiode få lavere landingsafgifter end f.eks. Lufthansa betaler.

Lufthansa har forgæves forhandlet med Fraport om at få de samme priser – indtil videre uden succes.

Lufthansa advarer Fraport om, at selskabet kan flytte flere ruter til nogle af Lufthansa Gruppens øvrige primære lufthavne, ud over München f.eks. Wien og Zürich (Lufthansa ejer bl.a. også Austrian Airlines og Swiss).

“Der er ingen direkte forbindelse (til uenigheden om Ryanairs priser i Frankfurt), men selvfølgelig vil Lufthansa vokse på markeder og i lufthavne med de bedste betingelser, og her spiller også omkostningerne en rolle,” siger Lufthansa-talsmand til det franske nyhedsbureau, AFP, og tilføjer, at Lufthansa ser meget stærk vækst fra navnlig München.​