Lufthavn får næppe fjerde handlingselskab

Københavns Lufthavn har i dag kun to handlingselskaber, størst er SAS-ejede SGS, og Novia. Der kommer snart et tredje selskab, Copenhagen Flight Services, ejet af svenske Nordic Aero. Nordic Aero og skotske Menzies krakkede begge i 2008 i Københavns Lufthavn – ikke mindst i forbindelse med Sterlings konkurs.

 

Også belgiske Aviapartner har signaleret interesse for at vende tilbage til Københavns Lufthavn, hvor det var for ti år siden som medejer af Novia.

 

Men det tvivler Henrik Bay-Clausen på. Han er formand for fagforeningen 3F’s Kastrup-afdeling; 4.000 af afdelingens 6.000 medlemmer arbejder hos en række virksomheder i lufthavnen; bl.a. handlingselskaberne.

 

”Vi havde tidligere i år drøftelser med Aviapartner, der overvejede at blive det tredje handlingselskab i Københavns Lufthavn. Det skulle ske i forbindelse med åbningen af den nye Swift/CPH Go-finger. 3F redegjorde for vores krav om, at løn og arbejdsvilkår skal være på lige vilkår med de øvrige handlingselskaber,” siger Henrik Bay-Clausen til Takeoff.dk og tilføjer:

”Aviapartner ønskede ikke en aftale med 3F, derfor har vi fremsendt et første varsel om konflikt. Såfremt Aviapartner får kunder i København, imødeser vi dog et positivt forhandlingsforløb og forventer ikke at en konflikt bliver nødvendig – men vi ønsker at stå i en gunstig position i henhold til de fagretlige regler.”

 

Siden forårets drøftelser med Aviapartner har 3F ikke hørt fra det store belgiske handlingselskab, der dækker en række lufthavne i Europa.
Henrik Bay-Clausen forventer derfor ikke, at Aviapartner står lige for at komme til Københavns Lufthavn.

 

Men i Københavns Lufthavn prøver det svenske handlingsselskab Nordic Aero igen lykken. Nu under navnet Copenhagen Flight Services.

 

Siden Nordic Aeros konkurs i Københavns Lufthavn i 2008 har Copenhagen Flight Services beskæftiget sig med afisning og flyvask i Kastrup – men nu udvider CFS. Handlingtilladelsen fra lufthavnen er på plads.

 
”Vi har ingen dato på, hvornår vi begynder med handling, det bliver inden årsskiftet. Fordi vi ikke ved, hvor mange kunder, vi får, ved vi heller ikke, hvor mange ansatte, vi skal bruge. Vi satser på ca. 25 flyvendinger om dagen. Vi forhandler med flyselskaber, der har henvendt sig. Vi ved mere om senest en måned,” sagde adm. direktør for Copenhagen Flight Services, Torben Andersen, i slutningen af august til takeoff.dk.
 
Nordic Aero gik i 2008 i betalingsstandsning i Københavns Lufthavn med et tab på ca. 20 mio. kr. Også det engelske handlingselskab Menzies Aviation blev offer for Sterlings konkurs og lukkede i Københavns Lufthavn.
I 2006 trak handlingsselskabet Servisair sig ud af Københavns Lufthavn efter trecifrede milliontab, bl.a. ved at sælge sine ydelser til under produktionsprisen.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten