Lufthavnen optager rapport, hvis taxa svigter

2019/08/defaultmain.jpgTAXASERVICE: Den nystartede debat om de københavnske taxaer i lufthavnen, som nægter at tage korte ture, bliver holdt i stram snor af passagerservice i lufthavnen, som skriver rapport, hvis en chauffør nægter.

Når en taxa holder i lufthavnen – uagtet hvor længe, der er ventet – skal man tage kunden med, ikke afslå og håbe på noget bedre.

Det har i rigtigt mange år været et standende problem, uden at man har kendt det endelige omfang. Helt tilbage, da København ikke havde et egentligt lufthavnshotel (senere kom Hilton), var det ofte galt, når udlændinge skulle til det daværende Dan Hotel. Først troede de, det lå i selve lufthavnen, derefter opdagede de, at mange taxachauffører ikke gad køre den korte strækning.

”Det er vores folk fra passagerservice, der står ude ved taxa holdepladsen for at styre trafikken. I de tilfælde, hvor en chauffør nægter at køre en kort tur, påtaler passagerservice det over for chaufføren og lader ham forstå, at han er forpligtet til at køre. Nægter vedkommende det, bliver der optaget rapport,” siger pressechef Søren Hedegaard fra Københavns Lufthavn til standby.dk

Det kan være en af grundede til, at de 400 ud af 600 rapporter er optaget på denne måde af passagerservice i Kastrup. Nu er taxiorganisationer og selskaber opmærksomme på sagen igen og vil tage den op lige efter sommerferien.