Lufthavnen ramt af nyt stort bagagenedbrud (opdateret)

Der var fredag morgen ekstra pres på lufthavnens infrastruktur i anledning af starten på efterårsferien. Under denne forøgede belastning fik bagagesystemet, der drives af Københavns Lufthavn, problemer. Dermed kunne elektronikken i en god times tid ikke læse stregkoderne på bagagaen – dermed skulle bagagen håndsorteres, hvilket tager længere tid.

 

Københavns Lufthavn meddelte i første omgang, at ca. 1.000 stykker bagage ikke kom med en række fly.
Men tallet er dobbelt så højt, siger lufthavnens to største handlingselskaber til Stand By.
"Vi er ekstremt hårdt ramt; mindst 1.600 stykker bagage kom ikke vores egne fly eller de fly, vi ekspederer for andre selskaber," siger SAS’ pressechef i Danmark, Mikkel Thrane, til stand By.
Det andet handlingselskab, Novia, melder om ca. 500 stykker agterudsejlet. Altså i alt 2.100 stykker bagage – mere end det dobbelte end hvad lufthavnen selv oplyste.

 

”Nedbruddet skete i følge mine oplysninger ca. fra kl. 5.30 til 6.30, og vi beklager selvfølgelig dybt, at nogen passagerer kom af sted uden bagage,” sagde pressechef i Københavns Lufthavn, Søren Hedegaard Nielsen, tidligere i dag til Stand By.

 

Men den tidsramme er SAS ikke enig i. "I følge mine oplysninger virkede bagagesystemet ikke fra kl. 3.30 fredag morgen til kl. 7.45," siger SAS’ Mikkel Thrane. 

 

Det er kaptajnen på flyets beslutning, om der skal ventes på forsinket bagage. Flyet kan have en såkaldt slot-tid et sted på ruten eller i ankomstlufthavnen, hvor det skal være – ellers bliver flyet endnu mere forsinket, hvis der skal ventes på en ny og senere slot-tid.

 

I første omgang skal flyselskaberne selv betale for eftersendelse af de ca. 2.100 stykker bagage, der ikke kom med på en række fly i dag, fredag. At eftersende et stykke bagage koster ca. 1.000 kr.

 

Et sammenbrud i lufthavnens bagagesystem 10. juli i år betød, at 4.000 stykker bagage ikke kom med på en række flyvninger. Lufthavnens adm. direktør, Thomas Woldbye, undskyldte dagen efter dette.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten