Lufthavnschef ærgrer sig over togfond

2019/08/defaultmain.jpg

Anders Sørensen.

INFRASTRUKTUR: ”De 28,5 milliarder kr. i togfonden kunne være brugt bedre. For en brøkdel af hvad de kommende tog til Danmarks fem største byer vil koste, kunne man få timedrift fra provinslufthavnene. Politikerne signalerer, at det ville være bedst, hvis alle boede i de fem storbyer,” siger lufthavnschef.

”Til lykke til lufthavnene i Billund og Aalborg med, at de får tog om fem-seks år. Tog og fly er et super godt match, men man kan mistænke flertallet af politikerne på Christiansborg for at mene, at det vil være billigst for det danske samfund, hvis det var organiseret, så alle indbyggerne boede i landets fem største byer,” siger lufthavnschef Anders Sørensen fra Sønderborg Lufthavn til standby.dk efter den politiske beslutning om at udbygge togtrafikken for 28,5 milliarder kr. Han tilføjer:

”Få eller ingen folketingspolitikere vil seriøst ind i debatten om ”Udkantsdanmark,” og jeg må konstatere, at det virker som om politikerne mener, at det ville være bedst og billigst hvis alle danskere boede i en af landets fem største byer. Resten af Danmark kan så være naturreservat uden behov for infrastruktur i samme omfang.”

”Om nogle år forbindes Danmarks fem største byer med hurtiggående tog, men for en brøkdel af milliardbeløbet kunne man indføre timedrift mellem Københavns Lufthavn og samtlige syv danske lufthavne, herunder Karup, Bornholm og Sønderborg,” siger lufthavnschefen og fortsætter: ”Det er muligt, at f.eks. togrejsen fra Sønderborg til København reduceres med en lille time til tre timer, men til sammenligning tager det altså kun 35 minutter med fly. Det er en udfordring, at politikerne ikke overordnet tænker flytrafikken ind i den kollektive trafik. Der mangler politisk mod. Diskussionen om CO2 har vi haft – fly sviner mere end el-tog, men langt mindre end biler.”

I øvrigt kom Sønderborg Lufthavn ud af sidste år med 42.500 passager, en stigning på 15 pct. i forhold til 2012. Omvendt gik det meget bedre for Sønderborg Lufthavn i Cimber Sterling-dagene, hvor passagertallet til København svingede mellem 75–80.000 om året.

Anders Sørensen giver en stor del af æren for væksten fra 2012 til 2013 til Alsie Express, der siden sommeren sidste år har fløjet mellem Sønderborg og København.

”I de to første uger af i år har væksten på ruten været 125 pct. sammenlignet med sidste år,” siger Anders Sørensen og fortsætter: ”Forklaringen på fremgangen må være Alsie Express’ utrolig gode produkt, jeg har aldrig oplevet en bedre regionalrute. Men vi mangler stadig ca. 10-12 % i forhold til 2011 niveauet.”

Der var sidste år 1.902.000 passagerer på de seks danske indenrigsruter – et fald på 33.000 passagerer i forhold til 2012.