Rundvisning på Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg: Foto Niels Fabæk.

Målrettet indsats fordobler tyske turister

Med en særlig indsats over for tyske turister er det lykkedes Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg at fordoble antallet af tyske besøgende. Tyskerne efterspørger information på papir.

Hver femte gæst, der satte sine fødder på museet Kunsten i Aalborg fra uge 26 til 42 i 2022, var fra Tyskland. Det er en fordobling i forhold til tidligere år, hvor det kun var hver tiende.

Indsatsen med at tiltrække de tyske turister er blevet til på baggrund af en analyse, der viser, at tyskerne i høj grad efterspørger information på papir, fortæller Lars Ulrich Hansen, udviklings- og kommunikationschef på Kunsten.

“Det har vi naturligvis taget højde for. Så før sommerferien omdelte vi en tysksproget flyer i de nordjyske sommerhusområder. Desuden havde det en positiv effekt, at vi tog andre rekreative og kulturelle tilbud i Aalborg med i vores markedsføring. På den måde tilbød vi tyskerne en samlet pakke, der kunne udfylde en hel dag i byen,” siger Lars Ulrich Hansen.

Udover markedsføringsindsatsen har museet oversat al skriftlig information til tysk og tilbudt ture med tysksprogede guides i ferieuger.

Corona-kickstart muliggjorde indsats
Det er midler fra erhvervsfremmeprojektet Kickstart Kulturturismen, som har gjort indsatsen over for de tyske turister mulig.

Projektet er et samarbejde mellem de fire destinationsselskaber Destination Nord, Wonderful Copenhagen, VisitAarhus og Destination Fyn.

Kickstart Kulturturismen blev lanceret i 2020 med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, Erhvervsministeriet og Dansk Storbyturisme som en reaktion på de ændrede præferencer og rejsemønstre, COVID-19 førte med sig.

Fokus på viden og produktudvikling
Projektet har fokus på at skabe ny viden, som kulturinstitutioner kan bruge til at øge deres omsætning ved at fange interessen hos nye målgrupper.

Derudover er fokus lagt på at udvikle nye produkter og forretningsmodeller, så kulturinstitutionerne i de største danske byer bedre kan imødegå ændrede forbrugsmønstre og forretningsvilkår, som coronakrisen har ført med sig.

 

Relaterede artikler:

Ny New York-rute skal også flyve turister til Aalborg

Danske attraktioner tabte halvdelen af gæsterne

Fem danske attraktioner først med nyt miljømærke