Mad og frisind kendetegner os

Men der er store forskelle på, hvor interessen ligger i de forskellige lande, og det vil nu indgå som led i en målrettt markedsføring af Danmark i udlandet, skriver business.dk.

 

USA betages af den danske velfærd og vores frigjorte livsstil. Italien lægger megen vægt på dansk design og arkitektur, mens medierne i Kina sætter fokus på H. C. Andersen og badminton.

 

VisitDenmarks medieanalyse viser, at medierne i udlandet hovedsageligt lægger vægt på Danmarks kunst, kultur og danskerne som personer i deres omtaler. 5.000 artikler og 236 TV- og radioindslag er analyseret og selv om der er generelle trends er der også store forskelle.

 

International presse- og PR-manager i VisitDenmark, Heather Nissen, forklarer, at det generelt er de velkendte temaer som kunst og kultur, turisme og danskhed, der fylder mest, men i år springer omtalen af dansk gastronomi i øjnene. 1.000 af de 5.000 artikler omtaler dansk gastronomi i et eller andet omfang. Stigningen i antallet af Michelin-restauranter bliver bemærket.

 

VisitDenmark har analyseret 94 kinesiske artikler, og her handler de 14 delvist om H. C. Andersen. Til gengæld er flere kinesiske journalister skuffede over, at dagens Danmark er så forskelligt fra H. C. Andersens tid. Kinesrne skriver også en del om badminton og fortæller at sporten, der er enormt populær i Kina, er den tredjemest populære sport i Danmark.

 

Tyske arikler beskæftiger sig meget med natureb og sommerhusene ved havet. Desuden er flere fascinerede af ølfestivalerne, hvor rundhåndede smagsprøver fremhæves.

Dansk øl omtales også imange svenske artikler, som i øvrigt beskriver dansk kunst og kultur. Af 411 svenske artikler handler 172 om kunst og kultur og yderligere 86 om dansk design.

 

Amerikanerne har fokus på dansk velfærd og høje skatter. Mange omhandler både det gratis sundheds- og uddannelsessystem og skatteniveauet, der vækker stor undren.

 

Skrevet af Flemming Juul