Mad og frisind kendetegner os

Men der er store forskelle på, hvor interessen ligger i de forskellige lande, og det vil nu indgå som led i en målrettt markedsføring af Danmark i udlandet, skriver business.dk.

 

USA betages af den danske velfærd og vores frigjorte livsstil. Italien lægger megen vægt på dansk design og arkitektur, mens medierne i Kina sætter fokus på H. C. Andersen og badminton.

 

VisitDenmarks medieanalyse viser, at medierne i udlandet hovedsageligt lægger vægt på Danmarks kunst, kultur og danskerne som personer i deres omtaler. 5.000 artikler og 236 TV- og radioindslag er analyseret og selv om der er generelle trends er der også store forskelle.

 

International presse- og PR-manager i VisitDenmark, Heather Nissen, forklarer, at det generelt er de velkendte temaer som kunst og kultur, turisme og danskhed, der fylder mest, men i år springer omtalen af dansk gastronomi i øjnene. 1.000 af de 5.000 artikler omtaler dansk gastronomi i et eller andet omfang. Stigningen i antallet af Michelin-restauranter bliver bemærket.

 

VisitDenmark har analyseret 94 kinesiske artikler, og her handler de 14 delvist om H. C. Andersen. Til gengæld er flere kinesiske journalister skuffede over, at dagens Danmark er så forskelligt fra H. C. Andersens tid. Kinesrne skriver også en del om badminton og fortæller at sporten, der er enormt populær i Kina, er den tredjemest populære sport i Danmark.

 

Tyske arikler beskæftiger sig meget med natureb og sommerhusene ved havet. Desuden er flere fascinerede af ølfestivalerne, hvor rundhåndede smagsprøver fremhæves.

Dansk øl omtales også imange svenske artikler, som i øvrigt beskriver dansk kunst og kultur. Af 411 svenske artikler handler 172 om kunst og kultur og yderligere 86 om dansk design.

 

Amerikanerne har fokus på dansk velfærd og høje skatter. Mange omhandler både det gratis sundheds- og uddannelsessystem og skatteniveauet, der vækker stor undren.

 

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.