Mælk og vaflede karklude går ikke sammen med rejser

Børge Olsen, Irma Rejser, holdt rejser for sig og dagligvarer for sig, andre gør det ikke, og hver gang er det en dårlig kombination, selv om det begynder så godt.

Skuffende salgstal med salg af rejser har Coop Danmark til at skrue ned for håbet om at kunne sælge rejser sammen med æg, mælk, honning og andre dagligvare.

”Vi er begyndt at skrue ned for vores udbud af rejser, fordi det har vist sig at være svært at sælge produktet med relativt høje priser. Så snart prisen er over 1.000 kr., er det sværere at få kunden til at træffe en beslutning om køb,” siger Lars Døger, som er kategorichef fra Coop Danmark til Berlingske Business.

Hos Kvickly og Superbrugsen vil man dog ikke sende rejserne helt ud af butikken, men nok neddrosle udbuddet.

Ideen er ikke ny, så langtfra. Irma-direktør Børge Olsen overvejede flere gange, men valgte at fastholde rejsesalget i bureauet Irma Pas på Nørrebro i København.

Det gjorde Team Sterling ikke. Her satte direktør Poul Erik Madsen en af sine mest betroede medarbejdere, Birthe Madsen (Star Tours nuværende adm. direktør), på opgaven. Efter nogen tid blev forsøget opgivet igen.

Senere var det Jens Veino, der som direktør for Larsen Rejser, sammen med Lars Larsen førte salget af rejser ud i forretningerne blandt dyner og vaflede karklude. Trods en ihærdig marketingindsats løb også det ud i sandet.

Hver ting til sin tid. Netop når man skal købe en ferierejser, er tankerne meget langt væk fra dagligvareindkøb. Og for resten finder man da også Netto på De Kanariske Øer.