Måneder før B787 atter er på vingerne

Willie Walsh.

Problemerne med B787 skal nok blive løst, men det vil tage måneder, siger Willie Walsh, topchef for International Airlines Group, der tæller British Airways og Iberia. Norwegian forventer senere levering af sine B787 til de kommende langruter.

Flybranchen holder fortsat vejret om fremtiden for Boeings nyeste flymodel, letvægteren B787, lavet af 40 pct. kompositmaterialer, der bl.a. har store problemer med batterisystemet. Disse problemer har sat de foreløbig 50 leverede B787’ere på jorden indtil videre.

Men efter en briefing fra Boeing om problemerne sagde Willie Walsh, chef for det kombinerede British Airways og Iberia ved en forelæsning på Dublin’s Trinity College University:

“Jeg er sikker på, at Boeing vil finde en løsning på problemerne – men det vil tage flere måneder.”

Willie Walsh sagde, at han stadig betragter B787’eren som et fantastisk fly; IAG har bestilt 24 eksemplarer af typen.

Men indtil videre må flyselskaberne kigge i vejviseren efter deres nye B787’ere. Det fortalte Boeing fredag to europæiske flyselskaber, Thomson Airways og Norwegian. B787 har haft flyveforbud siden 16.januar. Norwegian skulle have haft sin første B787 til april, hvor den skulle flyve fra Oslo og Stockholm til Bangkok og New York JFK.