Masser af snyd i hotel- og restaurationsbranchen

”Det er et problem i dele af branchen, som vi gennem mange år har samarbejdet med myndighederne om at få gjort noget ved. Når en lille kreds af brodne kar bevidst snyder, ødelægger det den sunde konkurrence for alle de virksomheder, som overholder reglerne, ligesom det skader branchens omdømme,” siger Katia K. Østergaard (foto), adm. direktør i Horesta, hotel- og restaurationsbranchens arbejdsgiverforening.
 
Ifølge SKAT begår 42 procent af virksomhederne sjuskefejl, mens hver tiende bevidst snyder, oplyser Horesta i pressemeddelelse.
 
”SKATs tal viser meget tydeligt, at der er mange fejl i skatteberegningerne, men at de fleste er opstået ved sjusk og mangel på viden. Derfor er det vigtigt, at SKAT retter kontrolindsatsen mod de brodne kar, og samtidig forstærker rådgivnings- og vejledningsindsatsen over for virksomheder, som bare har svært ved at lave en korrekt opgørelse,” siger Katia K. Østergaard.

 

Horesta frygter, at SKAT får svært ved at finde ressourcer til at forstærke kontrolindsatsen og vejledningsarbejdet. Samtidig med at skatteminister Thor Möger Pedersen har varslet øget kontrol, vil regeringen samtidig nedlægge 800 stillinger i SKAT.

 

Tallene viser, at behovet for vejledning er endnu større end behovet for kontrol. Skærer man ned på ressourcerne til rådgivning og vejledning, kan det nemt komme til at bide sig selv i halen. Hvis SKAT får mindre tid til at rådgive, vil virksomhederne begå flere fejl. Derfor bør regeringen nøje overveje, om skatteområdet er det rigtige sted at spare, siger Katia K. Østergaard.
 

Skrevet af redaktionen