Massiv forurening fra fly i CPH

Den gennemsnitlige koncentration af ultrafine partikler, som medarbejdere i Københavns Lufthavn udsættes for, er højere end på HC Andersens Boulevard i København.

Lufthavnen har gennem de seneste måneder kortlagt forekomsten af ultrafine partikler på forpladserne, hvor flyene holder parkeret.  Målingerne viser, at de ultrafine partikler i lufthavnen primært stammer fra flymotorer, og kun i mindre grad fra de dieseldrevne køretøjer, der anvendes ved handling af flyene.

”De seneste målinger har gjort os meget klogere både med hensyn til omfanget og kilden til forureningen, og konklusionen er klar. Derfor sætter vi nu mere målrettet ind på at reducere antallet af partikler, den enkelte medarbejder udsættes for,” siger driftsdirektør Michael Løve, Københavns Lufthavn.

En arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Københavns Lufthavn, handlingselskaberne Novia og SGH, flyvekontroltjenesten Naviair og fagforbundet 3F Kastrup har diskuteret, prioriteret og iværksat en række initiativer til nedbringelse af partikelforureningen i lufthavnen.

Blandt de tiltag, der overvejes, er ændret adfærd hos medarbejderne, flytning af opstart af flymotorerne væk fra forpladserne, kørsel på én motor fra landingsbane til standplads, mere såkaldt ”grønt grej” samt reduktion af svovl i flybrændstoffet.

Skrevet af Webredaktionen