De stadig flere åbne rejsemål i udlandet reducerer efterspørgslen efter ferie i Danmark. Derfor kommer Turisthus Nord nu med ny kampagne for at trække flere turister til Nordjylland. Pressefoto: Turisthus Nord.

Medlemsejet turistforening vil booste turisterhvervet

En ny pakkeudviklings- og marketingkampagne, ”Kickstart Turisterhvervet 2.0,” fra medlemsejede Turisthus Nord skal i ydresæsonerne trække flere turister til nordjyske Toppen af Danmark.

Den nok mest synlige private turistforening i Danmark, den medlemsejede Turisthus Nord, er klar med et nyt initiativ, ”Kickstart Turisterhvervet 2.0,” Turisthus Nord, der også kalder sig ”Toppen af Danmark,” omfatter blandt andet Skagen, Frederikshavn og Sæby.

Turisthus Nords nye kampagne skal få blandt andet turismeaktørerne i regionen til at rykke sammen og skabe den aktivitet i ydersæsonerne, der er forsvundet på grund af corona-restriktionerne, hedder det i pressemeddelelse. ”Turisterhvervet på Toppen af Danmark mærker netop nu realiteten af coronakrisen, og vi er bekymrede på vegne af vores over 300 medlemmer, siger René Zeeberg, direktør for Turisthus Nord.

Turisthus Nord har døbt sin nye kampagne ”Kickstart Turisterhvervet 2.0” og bidrager selv med 1,5 millioner kroner til kampagnen. Derudover kontakter foreningen nu en række af områdets virksomheder uden for turisme-erhvervet for at opfordre dem til at bidrage til en fælles kampagne. De første donationer er allerede i hus, oplyses det.

”Når der kommer gæster til området, har det en masse direkte effekter, men skaber også en lang række af afledte økonomiske effekter lige fra hos håndværkerne til detailhandlen,” siger René Zeeberg.

Åbne grænser giver afbestillinger
Kampagnen skal markedsføre pakkeprodukter som kan skabe rejseaktivitet udenfor sæsonen. Indsatsen har til formål at booste turismen i byerne Skagen, Frederikshavn og Sæby i juni og til efteråret – altså uden for højsæsonen.

Kampagnen bygger på sidste års initiativ med en række VIP-sponsorer, hvor udbyttet af den fælles indsats var, at interessen for området steg signifikant, hedder det.

På den korte bane er turistforeningen i særlig grad opmærksomme på konsekvenserne af aflysningen af årets Skagen Festival, Skaw Cup, Dana Cup, Rødspætte Cup og mange andre arrangementer. På en almindelig sommer trækker disse events tusindvis af gæster til Toppen af Danmark.

Samtidig mærker turistforeningen den stigende lyst til at rejse til udlandet, som i disse uger giver mange afbestillinger på gæsternes reservationer.

”Vi ser til med stor bekymring på de konsekvenser, aflysningerne og afbestillingerne kan få for turismen i området. Arrangementsaflysningerne er en stor udfordring, og vi kan se, at juni ser ud til at blive uhørt stille – helt uden historisk sidestykke. Det er yderst alvorligt,” siger direktøren for Turisthus Nord.

Fælles online bookingportal
Turisthus Nord har blandt andet hjemmeside Toppenafdanmark.dk, en fælles online bookingportal til direkte pakkerejser og oplevelseskøb. Her skal der blandt andet markedsføres pakkerejser til Skagen Maraton i starten af oktober.

Turisthus Nord er fællesorganisationen for turisterhvervet på Toppen af Danmark. Den beskæftiger sig med markedsføring, events, guideservice, booking og interessevaretagelse for de 306 medlemmer.

Relaterede artikler:

Brancheforeninger har ros og ris til genåbningsaftale

Dansk turismeplatform skal give millionomsætning

90 af 98 kommuner på plads i destinationsselskaber